Przekonać Polaków do wakacji w zimie

Grzegorz Ćwiek,
Senior Account Manager, Glaubicz Garwolińska Consultans


Polacy coraz rzadziej wyjeżdżają na wakacje, zarówno w obrębie kra ju jak i za granic ę. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Turystyki, według których w 2009 roku urlop w kraju spędziło 30% z nas, a zagranicą 14%. W 2010 roku odpowiednio: 26% i 12%.


rt_2011_12-2.jpg


W pierwszym półroczu 2011 roku wyjazdy turystyczne Polaków znów zmniejszyły się o 7% (urlopy w kraju) i 8% (wycieczki zagraniczne) w porównaniu do pierwszego półrocza 2010 roku. Ta ogólna malejąca tendencja wynika ze znacznego spadku liczby podróży wakacyjnych w miesiącach zimowych. Dane statystyczne dotyczące wyjazdów turystycznych w poszczególnych sezonach pokazują, że choć wiosną i latem podróżujemy coraz częściej, to na wakacje w okresie jesiennym i zimowym decydujemy się z roku na rok coraz rzadziej.


Czym różnią się oferty biur podróży w okresie zimowym od tych wiosenno- letnich?

Są zazwyczaj droższe. Jak wynika z raportu grupy Enovatis, właściciela portali turystycznych Wakacje.pl, EasyGo. pl i Wypoczynek.pl, klienci tych serwisów na wyjazdy turystyczne w okresie Bożego Narodzenia wydali średnio o 1897 zł więcej niż na wakacje w całym sezonie letnim. Na wyjazdy sylwestrowe Polacy wydają jeszcze więcej, bo średnio aż o 2732 zł więcej niż na wycieczki w sezonie letnim. Co mają w zamian? Touroperatorzy w swoich zimowych ofertach od lat stawiają na typowy schemat zawierający tradycyjną kolację wigilijną i zabawę sylwestrową. Ponadto, coraz częściej pojawiają się wycieczki nastawione na regenerację w ośrodkach SPA & Wellness. W sezonie zimowym 2010/2011 dominowały kurorty górskie i nadmorskie. Pośród wyjazdów zagranicznych w okresie Świąt Bożego Narodzenia króluje Egipt w cenie powyżej 5000 zł, hiszpańska Fuertaventura za blisko 8000 zł, a na trzecim miejscu Tunezja za prawie 4000 zł. W okresie sylwestrowym ceny wycieczek do popularnego i zazwyczaj taniego Egiptu sięgają 7000 zł. Na te wygórowane ceny rzadko kiedy stać przeciętnego Kowalskiego, który woli odpuścić sobie zimowy urlop i poczekać z wakacjami do lata.


rt_2011_12-20.jpg


Rola Public Relations

Malejąca popularność kierunków turystycznych w okresie zimowym skłania do poszukiwania rozwiązań w postaci wsparcia poszczególnych regionów odpowiednimi działaniami promocyjnymi. Reklama jako bezosobowa forma przekazywania informacji, skierowana do masowego odbiorcy, przestała wystarczać na wysoko konkurencyjnym rynku turystycznym. Dlatego też, obok działań marketingowych, niezbędnym elementem promocji regionów turystycznych są działania public relations, zorientowane na budowanie dobrych relacji z grupami, które mogą mieć ostateczny wpływ na stworzenie pozytywnego wizerunku miejsca. Celem aktywności public relations jest bowiem wsparcie sprzedaży poprzez kształtowanie dobrej opinii marki i zaufania wśród klientów. W odróżnieniu od reklamy, działania public relations nastawione są na długotrwałe efekty, dlatego też muszą one być prowadzone systematycznie i długofalowo, a kampania promocyjna musi być dokładnie przemyślana i zaplanowana. Należy zatem precyzyjnie określić cel, do którego następnie dopasować plan strategii oraz narzędzia do jego realizacji.


Pozytywna publikacja najlepszą wizytówką regionu

Działania public relations mają na celu wzbudzenie zainteresowania produktem, którym w tym przypadku jest wakacyjny wyjazd w sezonie zimowym. Media są o wiele bardziej opiniotwórczym i wiarygodnym nośnik i e m przekazu niż jakakolwiek reklama. Artykuły w prasie i w internecie oraz materiały telewizyjne bezpośrednio wpływają na odbiór danego miejsca przez klientów. Dlatego też współpraca z dziennikarzami, czyli tzw. media relations to jeden z ważniejszych elementów działań public relations w promocji kierunku turystycznego....

Wydanie: 9/2011, MARKETING
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail