Wszystkie chwyty dozwolone, czyli rzecz o przetargach na bilety lotnicze

rt_2012_01-9.jpgInstytucja publiczna rozpisuje nieograniczony przetarg na bilety lotnicze, w którym startują biura podróży z całej Polski. Jedynym kryterium jest upust od ceny biletu lotniczego przewoźnika i wysokość opłaty transakcyjnej za wystawienie jednego biletu.


Wygrywa biuro, które zaoferowało 20% upust na bilecie lotniczym i opłatę transakcyjną na poziomie 0,01 zł. Nikt zaś nie nabiera podejrzeń wobec tak atrakcyjnej oferty. Nikt też nie zapyta: Na czym więc zarabia agent?


Coraz więcej przetargów

Każdego dnia na stronach internetowych instytucji publicznych można znaleźć informacje o przetargach na rezerwację, zakup i dostarczenie biletów lotniczych dla pracowników. W przypadku firm budżetowych wybór jakiegokolwiek podwykonawcy może być bowiem dokonany wyłącznie na drodze postępowania przetargowego. Wygrana w takim przetargu to nie lada gratka dla biur podróży, ponieważ wiąże się zwykle z kilkunastomiesięcznym kontraktem opiewającym nawet na setki tysięcy złotych. Nic więc dziwnego, że biura podróży, agenci IATA działający w imieniu linii lotniczych toczą zaciekłą walkę o wygraną w takim przetargu. Walkę, w której niestety wszystkie chwyty są dziś dozwolone. W procedurze przetargowej jedynym kryterium jest cena, jednak modele kryteriów cenowych mogą się między sobą różnić – począwszy od wysokości opłaty transakcyjnej czy wysokości upustu od ceny biletu lotniczego, a skończywszy na kryterium opartym na cenie całkowitej (czyli cenie biletu wraz z opłatą transakcyjną) na zadanej trasie. Jednak w większości przypadków obowiązuje kryterium wysokości opłaty transakcyjnej i/lub upustu od ceny biletu lotniczego przewoźnika. Właśnie to kryterium w procedurze przetargowej okazało się idealnym polem do nadużyć praktykowanych przez nieuczciwych agentów.


Upust?

Mechanizm tego procederu jest prosty. Nieuczciwy agent zawyża cenę biletu lotniczego, dzięki czemu może zaoferować w przetargu wyjątkowo atrakcyjny upust cenowy i nieprawdopodobnie...

Wydanie: 8/2011, GŁOS BRANŻY
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail