Turystyka – działania UOKiK

Agnieszka Majchrzak
starszy specjalista w Departamencie Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej UOKiK

Zgodnie z ostatnim raportem z kontroli wzorców umów stosowanych przez organizatorów turystyki z 2011 roku , niezgodne z prawem praktyki stosowało 63 proc. zbadanych przedsiębiorców. W 2008 roku nieprawidłowości stwierdzono aż u 96 proc. sprawdzonych podmiotów. Sytuacja jest więc lepsza, ale ciągle wymaga stałej uwagi.

J akie sprawy budzą największe kontrowersje i które z nich najczęściej są obejmowane roszczeniami klientów biur turystycznych oraz postępowaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów? Na te pytanie odpowiada poniższy materiał.


Wyłączanie odpowiedzialności organizatora

Opóźnienie samolotu, uszkodzenie bagażu, zmiana kategorii hotelu, zaginięcie przedmiotów wartościowych czy rzeczy pozostawionych w autokarze – to przykłady sytuacji, w których organizatorzy często wyłączają swoją odpowiedzialność. W wielu przypadkach bezprawnie. W ubiegłym roku w toku kontroli Urząd zakwestionował 42 takie postanowienia. Zgodnie z prawem, organizator imprezy turystycznej nie może wyłączyć swojej odpowiedzialności za uszkodzenia przedmiotów należących do turystów, które miały miejsce podczas wycieczki czy za świadczenie powierzone innemu wykonawcy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy powodem powstania szkody jest działanie lub zaniechanie konsumenta, osób trzecich lub siły wyższej.





Wciąż nowe pozwy…


Dlaczego tak dużo jest postanowień w Rejestrze? W zeszłym roku prezes Urzędu do sądu skierował blisko 40 pozwów, w których kwestionował postanowienia z różnych branż. Zgodnie z prawem, pozwy do sądu o uznanie postanowień za niedozwolone może kierować nie tylko prezes UOK iK, ale konsumenci, rzecznicy konsumentów, organizacje społeczne, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów.


Pozew można złożyć wtedy, gdy od momentu zaprzestania posługiwania się tym wzorcem umowy nie minęło więcej niż sześć miesięcy. W 2011 roku na podstawie wyroku sądu do Rejestru wpisano 338 klauzul – 20 z nich z powództwa prezesa Urzędu. Pozostałe na podstawie pozwów skierowanych przez inne podmioty. Zdajemy sobie sprawę, że liczba wciąż rosnących postanowień znajdujących się w Rejestrze może zniechęcać wielu konsumentów oraz przedsiębiorców do jego lektury. Dlatego, zgodnie z rządową Polityką konsumencką, pracujemy nad zwiększeniem jego przejrzystości oraz funkcjonalności. Przykładowo: rozważamy wprowadzenie krótkiej tezy do wyroku, z której wynikałoby jaka praktyka jest zakazana. Rozpoczęliśmy już współpracę w tej sprawie m.in. z Ministerstwem Sprawiedliwości i mamy nadzieję, że zmiany uda się wprowadzić do końca 2013 roku. Przekształcony Rejestr może być pomocny konsumentom, ułatwiając korzystanie ze znajdujących się z nim postanowień, oraz przedsiębiorcom, umożliwiając im samodzielną weryfikację...


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail