KAYAK to wyszukiwarka turystyczna, dzięki której można porównać setki ofert i cen biletów lotniczych, hoteli oraz innych produktów i usług turystycznych. KAYAK.com powstał w 2004 roku w USA. Założyciele – Steven Hafner i Paul English – podsumowują swój pomysł jednym zdaniem: – Chcieliśmy stworzyć serwis, który będzie przeszukiwał wszystkie inne strony turystyczne.
Ta sentencja najkrócej objaśnia, jak działa KAYAK. Użytkownik wpisuje jedynie daty i miejsca, a KAYAK przeszukuje dla niego jednocześnie strony linii lotniczych i hoteli oraz pośredników, którzy oferują bilety, noclegi i inne usługi. Po wyszukaniu oferty, użytkownik sam decyduje, gdzie dokona rezerwacji, przechodząc bezpośrednio do strony linii lotniczej, hotelu, wypożyczalni samochodów czy agenta online. W polskiej wersji serwisu KAYAK zostały już zintegrowane strony ponad 80 linii lotniczych, a także najpopularniejszych agentów online, takich jak Tripsta.pl, Airtickets24.com, Aero.pl czy Opodo.pl. Polscy użytkownicy KAYAK mają do dyspozycji także potężną bazę ofert hotelowych, łączącą w sobie oferty „gigantów” wśród wyszukiwarek, takich jak Booking.com czy HRS. W większości przypadków użytkownik ma możliwość dokonywania rezerwacji po polsku. – Priorytetem jest dla nas udostępnianie ofert partnerów umożliwiających dokonanie rezerwacji w lokalnym języku – mówi Ewa Orlewska, Country Manager KAYAK w Polsce. – Natomiast każdy użytkownik KAYAK ma dostęp do pełnej oferty dostawców z całego świata – wystarczy zmienić lokalizację w ustawieniach wyszukiwania, na przykład na USA, aby wyszukiwać oferty lokalnych linii lotniczych czy sieci hotelowych – wyjaśnia. Serwis KAYAK ma lokalne wersje językowe łącznie w osiemnastu krajach, m.in. w Niemczech, Austrii, Danii, Włoszech, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W 2012 roku, oprócz wersji polskiej, powstały także lokalne odsłony KAYAK w Portugalii, Rosji i Brazylii. KAYAK oferuje również narzędzia służące do planowania i organizacji podróży. Porównywarka nie tylko zapamiętuje ustawienia wyszukiwania oraz poprzednie rezerwacje użytkownika, lecz także wysyła alerty cenowe dotyczące cen biletów na połączenia, którymi jest on zainteresowany. Częścią oferty KAYAK są darmowe aplikacje mobilne dostępne na iPhone’a, iPada oraz na smartfony z systemem Android, a także na Windows Phone oraz Kindle. Od wprowadzenia aplikacji w 2009 roku, KAYAK odnotował już ponad 18 milionów pobrań. Firma zatrudnia około 200 pracowników w 18 krajach i posiada 5 biur lokalnych, w tym 3 w Europie. 20 lipca KAYAK wszedł na amerykańską giełdę. Przychody firmy w drugim kwartale 2012 roku uplasowały się na poziomie 76,9 milionów dolarów. W tym czasie KAYAK obsłużył 304 miliony zapytań użytkowników (wzrost o 33 proc.), podczas gdy przez cały 2011 rok odnotowano łącznie 900 milionów wyszukiwań. KAYAK generuje zyski, przekierowując użytkowników na strony partnerów – dostawców ofert, a także poprzez kilka różnych opcji reklamowych dostępnych na stronie. Korzystanie z KAYAK jest całkowicie bezpłatne dla użytkowników.