„Żeglarski spis powszechny” – stan na 2012r.

Wiele strategicznych decyzji związanych z gospodarką turystyczną zależy od wiedzy dotyczącej głównych parametrów statystycznych, określających wielkość ruchu. Problem jednak w tym, na ile wiarygodne są nasze zestawienia, szacunki, obliczenia i przewidywania.

 



 

Tak się niestety często składa, że nie posiadamy wiarygodnych, precyzyjnych i miarodajnych danych, opisujących wiele podstawowych zjawisk i parametrów. Co gorsza (przynajmniej na dziś!), trzeba pogodzić się również z faktem, że nie ma skutecznych metod, aby te parametry rejestrować, szacować i diagnozować. Albo nie istnieją, albo stworzono jedynie nieoryginalne, akademickie modele ich obliczania. Dobrymi przykładami mogą być tutaj: ocena ilości odwiedzających poszczególne tereny, czy liczba korzystających z określonej formy aktywności turystycznej.

 

Ilu ich jest?

Poznanie głównych parametrów ruchu interesuje zarówno analityków rynku, próbujących przewidywać jego wielkości, jak też praktyków na nim działających. Potwierdza to także obserwacja funkcjonowania branży informacji turystycznej na Mazurach. Stawiane rok rocznie pytanie o ilość odwiedzających, nie znajduje konkretnej odpowiedzi, a jedynie szacunkową i mało miarodajną interpretację niektórych parametrów. Dzieje się tak choćby z próbą określenia ilości przebywających w mieście turystów na podstawie częstości odwiedzin w biurach IT lub z raportów wykorzystania ogólnodostępnej bazy noclegowej. Wiadomo, że główną wadą pierwszej z prób jest brak możliwości określenia, jaka część odwiedzających trafia do biur, a drugiej mała wiarygodność sprawozdawczości udzielonych noclegów, głównie w prywatnej bazie noclegowej. Na Mazurach skalę błędu dodatkowo pogłębia zjawisko wykorzystywania jachtów kabinowych jako bazy noclegowej, wielkości której nie jesteśmy w stanie wiarygodnie określić. Wiemy natomiast, że ten poziom jest bardzo wysoki. Dodać należy, że problemy statystyczne nie omijają też innych, głównych parametrów turystycznych, jak wielkości uczestnictwa w konkretnych formach ruchu turystycznego czy dopasowania ruchu do zdolności środowiska (naturalnego i społecznego). Z drugiej strony istnieje stała presja, przejawiająca się koniecznością określania wymienianych parametrów.

 



 

Któż z zajmujących się omawianymi sprawami nie spotkał się z potrzebą...


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail