Meandry marketingu - mało pieniędzy i efektów

O ponad 30 proc. spadły wydatki na promocję 15 miast, które wzięliśmy pod uwagę w analizie. Niektóre zmniejszyły swoje budżety nawet o 75 proc. Tylko nieliczne wydadzą na promocję więcej niż w 2010 roku.

rt-2013-11-35

Od kilku lat skrupulatnie staram się analizować wydatki samorządów na działania promocyjne. Choć wiele osób uważa, że samorządy wydają jedynie pieniądze na spoty telewizyjne czy niewiele mówiące billboardy, to mimo wszystko większość działań promocyjnych przekłada się na wzrost ruchu turystycznego, a tym samym na realne pieniądze dla hotelarzy, restauratorów, czy choćby właścicieli małych sklepików z pamiątkami. Niestety, większość samorządów nie bada efektywności swoich działań, dając tym samym oręż tym, którzy są zwolennikami dużych oszczędności w obszarze promocji. Sprzyja temu również wprowadzana przez resort finansów coraz ostrzejsza dyscyplina budżetowa, powodująca że samorządy faktycznie wydają na promocję coraz mniej. Nie oznacza to jednak, że mało.

Kasa na promocję

W zestawieniu porównałem wydatki na działania promocyjne 15 dużych polskich miast, w większości są to miasta wojewódzkie, wyłączając Warszawę, która dotychczas wydawała na promocję (porównując liczby bezwzględne) najwięcej. Zlikwidowano jednak wydział promocji w dotychczasowym kształcie, a tym samym wydatki spadły do 105 tys. zł. Porównywanie więc takich liczb byłoby zupełnie niemiarodajne. Poddając jednak analizie budżety 15 innych miast z roku 2010 i 2013 łatwo zauważyć, że 9 z nich zmniejszyło swoje wydatki, a niektóre wręcz dość znacząco. Poznań w 2010 roku wydał na promocję 20 mln zł, w tym roku jego budżet na ten cel wynosi jedynie 5 mln zł. Łódź musiała ograniczyć wydatki z 23 mln zł do 7,2 mln zł. Gdynia i Gdańsk wydadzą po 2 mln zł mniej niż trzy lata temu. Wzrosty wydatków odnotowały natomiast Wrocław, Rzeszów i Katowice.

Także Bydgoszcz na promocję wyda w tym roku o 2 mln zł więcej niż w roku 2010. W przypadku tego miasta należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że z tego budżetu dofinansowywane są również działające na terenie miasta kluby sportowe, co nazywa się ładnie „promocją przez sport”. Na ten cel w tym roku zostanie przeznaczonych niemal 15 mln zł. Na niemal niezmienionym poziomie wydatki udało się utrzymać Szczecinowi. Jest to jednak zapewne zasługa regat The Tall Ships Races, które odbywały się w tym mieście...

Wydanie: 7/2013, MARKETING
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail