Jaki był rok 2013

Mijający rok był na pewno spokojniejszy niż ubiegły. Wokół branży turystycznej zapanowała znacznie lepsza atmosfera. Na szczęście obyło się bez dramatycznych wydarzeń, takich jak ubiegłoroczny upadek Sky Clubu. Co takiego wydarzyło się w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy na polskim rynku?

rt-2013-12-30

Choć nie było spektakularnych wydarzeń, takich jak wspomniane bankructwa czy Euro, to jednak było kilka takich, które wywarły wpływ na całą branżę. Dotyczyło to zarówno pewnych zmian na rynku, jak i zmian w przepisach. Z kolei kilka rzeczy, które na ten rok zapowiadano, nie wydarzyło się. Cóż takiego? Nie powstała, a właściwie nie ruszyła nawet z miejsca, nowa ustawa o usługach turystycznych, choć wszyscy z ministerstwem włącznie przyznają, że obecna nie może już dłużej regulować życia branży. Nie powstał również (i wydaje się, że jeszcze jakiś czas nie powstanie) fundusz gwarancyjny, który miał poprawić sytuację klientów i przez to wizerunek branży.''

Nowe gwarancje

Najbardziej wzrosła gwarancja dla podmiotów rozpoczynających działalność. Wysokość tej gwarancji w drugim roku działalności nie może być niższa niż przy jej rozpoczęciu. Ważną zmianą jest obowiązek dostosowywania wysokości gwarancji do wysokości przychodów. Oznacza to, że na touroperatorach spoczywa obowiązek „doubezpieczenia się” w sytuacji, gdy ich przychody przekroczą zadeklarowane. Obciążenia związane z nowymi gwarancjami najbardziej dotknęły małych graczy, ponieważ potentaci zwykle i tak mieli większe gwarancje niż niezbędne minimum, w związku z czym w ich przypadku rozporządzenie niewiele zmieniło. W sumie zmiana przeszła właściwie bezboleśnie dla rynku. Miała ona wpływ na zawieszenie na zimę działalności biura Oasis Tours, ponieważ stara gwarancja wygasła i uznało ono, że wykupywanie gwarancji w okresie zimowym, kiedy sprzedaż jest niewielka, nie opłaca się. Zwłaszcza w kontekście kłopotów finansowych biura. Poza oszczędzeniem składki touroperator wznawiając działalność będzie mógł jako nowy podmiot wykupić gwarancję w wysokości 250 tys. euro. Tymczasem teraz gwarancja musiałby opiewać na kilkanaście milionów, podczas gdy sprzedaż firmy znacznie się zmniejszyła. Według oficjalnego komunikatu biuro ma wznowić działalność w lutym.

rt-2013-12-31

Pilotować każdy może…

Jednym z ważniejszych wydarzeń roku 2013 było uchwalenie ustawy deregulacyjnej. Pośród licznych zawodów, które ona objęła,...

Wydanie: 8/2013, ŚWIAT BRANŻY
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail