Parlament Europejski reguluje

Pojawił się projekt dyrektywy mającej regulować rynek turystyczny w Europie. Jak można się było spodziewać, „cały pakiet przewiduje wysoki poziom ochrony konsumentów i informacji” – poinformował sprawozdawca Hans-Peter Mayer.

rt-2014-02-02

Zgodnie z projektem „turyści przebywający za granicą będą musieli mieć zagwarantowaną pomoc w powrocie do domu w razie bankructwa biura podróży”. Ponadto, jeśli to możliwe, mają mieć możliwość kontynuowania wypoczynku. Kolejne ograniczenia będą dotyczyć możliwości zmiany cen. Podobnie jak w tej chwili, w razie wzrostu cen paliwa czy kursu walut, będzie możliwość podniesienia ceny, jednak jeśli będzie to wzrost większy niż 8 proc. (Komisja Europejska proponowała 10 proc.), klient będzie miał prawo zażądania zwrotu pieniędzy wraz ze wszystkimi kosztami (np. ubezpieczenia itp.). Dyrektywa ma również ograniczyć możliwość dokonania przez biuro podróży „istotnej” zmiany godziny wylotu. Nowe przepisy mają w odróżnieniu do obowiązującej dyrektywy obejmować również sprzedaż usług turystycznych przez internet. Jak głosi uzasadnienie, dotychczas z powodu powstania nowych kanałów sprzedaży część usług turystycznych nie była regulowana dotychczas obowiązującymi przepisami. Tak więc sprzedaż pakietów czy nawet pojedynczych usług będzie objęta takimi samymi obwarowaniami jak sprzedaż pełnej imprezy. Zdaniem posłów ma to dotyczyć nawet rezerwacji hotelu czy wynajmu samochodów. Z drugiej strony dyrektywa nie będzie obejmować „organizacji non-profit” organizujących wyjazdy. Dzięki temu szkoły, kluby piłkarskie itp. nie ponosiłyby odpowiedzialności takiej jak organizator. Jedyne, za co mieliby odpowiadać, to realizacja programu zawartego w umowie.

Wydanie: 10/2013, AKTUALNOŚCI


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail