Jakie zabezpieczenia finansowe w praktyce biur podróży?

Zabezpieczenia finansowe wymagane dla przedsiębiorców turystycznych są dostosowane do przepisów Unii Europejskiej. Wysokość ich sumy uwzględnia zakres i rodzaj działalności wykonywanej przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Ustawa o usługach turystycznych jest ustawą konsumencką i przede wszystkim wdraża do polskiego systemu prawnego regulacje z zakresu ochrony interesów klienta.

rt-2014-03-39

Ustawa o usługach turystycznych funkcjonuje w polskim porządku prawnym od 1997 roku i jej podstawowe regulacje należy uznać za stabilne i prawidłowe. Problemy w stosowaniu niektórych przepisów, zmiany w otoczeniu prawnym branży turystycznej oraz obowiązki wynikające z członkostwa w UE stworzyły potrzebę nowelizacji ustawy. Jednym z elementów wymagających harmonizacji z przepisami unijnymi była kwestia zabezpieczenia finansowego organizatora i pośrednika turystycznego na wypadek niewypłacalności.

Gwarancja non-stop

Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych ma obowiązek złożyć właściwemu organowi (marszałkowi województwa) oryginały dokumentów potwierdzających zawarcie kolejnych umów gwarancji lub ubezpieczenia, nie później niż 14 dni przed upływem terminu obowiązywania umowy poprzedniej. Brak ciągłości ubezpieczenia (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o usługach turystycznych) stanowi o rażącym naruszeniu obowiązków określonych ustawą w rozumieniu art. 10a pkt 2. Obowiązek posiadania gwarancji lub umowy ubezpieczenia dotyczy całego okresu wykonywania działalności (art. 5 ust. 3 ustawy).

Brak ciągłości ubezpieczenia (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o usługach turystycznych) stanowi o naruszeniu obowiązków określonych ustawą w rozumieniu art. 10a pkt 2. Bez znaczenia dla oceny w tym zakresie jest okoliczność, iż w okresie braku ubezpieczenia strona nie prowadziła faktycznie działalności objętej zezwoleniem i nie zawierała umów z klientami....


Wydanie: 12/2013, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail