Czas spokojnego i niespokojnego słońca

W 2013 roku klimat dla usług turystycznych był na Zachodzie Europy dość optymistyczny.

pws-2015-01g-33

P onieważ reprezentują one potrzeby wyższego rzędu, to ich perspektywy w dużym stopniu określa gospodarcza koniunktura. Po roku 2013 wiele wskazywało, że Europa na dobre wychodzi z kilkuletniego okresu ekonomicznego marazmu i była to szansa, że turystyka, tak jak zwykle w takich sytuacjach, skorzysta więcej niż przeciętne branże. Giełdy, które zwykle dość trafnie antycypują sytuacje spółek, branż i gospodarki, w pełni to potwierdzały. Ceny akcji czołowych koncernów turystycznych, w tym najbardziej chyba reprezentatywnej TUI AG, pięły się nieustannie w górę. Inwestorzy liczyli na wzrosty obrotów i dalszą poprawę wyników w turystyce.

Zagrożenie niepokojami

Powstało jednak pytanie, czy wydarzenia na Ukrainie nie zaszkodzą wychodzącej z marazmu europejskiej gospodarce, a tym samym nie zaszkodzą turystyce. Odpowiedź była niestety po części pozytywna. Spirala wzajemnych sankcji gospodarczych między Rosją i Unią źle wpłynęła na atmosferę i warunki wymiany i w rezultacie osłabiła aktywność gospodarczą regionu. Koniunktura eurostrefy w II i III kwartale kolejny już raz spowolniła, wzrost PKB Francji spadł do zera, a we Włoszech pogłębił zniwelowane już spadki. W takiej sytuacji zamgleniu uległy bardzo korzystne perspektywy europejskiej branży turystycznej. Rosnące dotąd kursy akcji koncernów turystycznych weszły od 18 lutego (uliczne walki w Kijowie) w fazę głębokiej przeceny, która dla TUI trwała do połowy października i wyniosła aż 29 procent. Po wakacjach ceny ropy weszły jednak w tak silny trend spadkowy, że musiało to oznaczać potężny impuls rozwojowy dla importerów ropy, czyli prawie wszystkich bez wyjątku krajów Unii (bez Danii). Jednocześnie rosnące obawy przed marazmem i deflacją nasiliły dyskusję o konieczności zastosowania w eurostrefie programu QE (quantitative easing – luzowanie ilościowe), czyli stymulacji gospodarki za pomocą dodruku pieniądza. Decyzja taka oznaczała niemal pewne i silne osłabienie euro, czyli automatyczną i skokową poprawę konkurencyjności regionu. Podjęto ją 22 stycznia, a weszła w życie 9 marca.

Optymizm szybko powrócił

Lepsza koniunktura gospodarcza, tani pieniądz i znacznie niższe ceny paliw to znakomite wiadomości dla turystyki, której dużą część kosztów stanowi transport. Dlatego, gdy tylko rynki uświadomiły sobie nową sytuację, ceny akcji TUI zawróciły i poszybowały w górę. Od połowy października do połowy marca ich ceny wzrosły o prawie dwie trzecie. Reasumując, okres strachu i obaw trwał niewiele ponad pół roku, ale potem ustąpił miejsca dużemu optymizmowi. Pozytywny wpływ niskich cen paliwa, programu QE oraz taniego euro okazał się dla europejskiej gospodarki nieporównanie silniejszy od negatywnego znaczenia sankcji oraz ryzyk politycznych będących pochodną konfliktu na Ukrainie. Niejako przy okazji rozwiały się również mgły...

Wydanie: 12/2014, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail