Dlaczego salony Brukseli nie doceniają turystyki?

Nie jest już żadną tajemnicą nawet dla większości przeciętnych zjadaczy chleba, że ze starymi krajami Unii Europejskiej, a zwłaszcza strefy euro, jest coś nie tak. Pokazał to zwłaszcza okres światowego kryzysu finansowego, umownie rozpoczęty 15 września 2008 roku, czyli w momencie upadku znanego amerykańskiego banku inwestycyjnego Lehman Brothers

pws-2015-04c-26

Ceniony i podziwiany w całym chyba świecie guru inwestowania Warren Buffet zwykł się w swoich przemowach posługiwać obrazowymi powiedzonkami pozwalającymi słuchaczom łatwiej zrozumieć tezy, z którymi chciał do nich dotrzeć. Gdy opadnie woda zobaczymy, kto pływał bez majtek – tak brzmi popularniejsze z nich, które jak ulał pasuje do tego co dzieje się dziś w gospodarce eurostrefy. Już przed kryzysem eurostrefa nie błyszczała zbytnio na gospodarczych salonach, a jego późniejsze stadium odczuła też znacznie gorzej od innych głównych gospodarczych obszarów świata.

Gdzie jest wzrost

Politycznie poprawne media i euroentuzjaści lubią mamić nas metaforami o odjeżdżającym pociągu z napisem euro i że ci którzy pozostaną na peronie zaprzepaszczą niechybnie swoje szanse na dobrobyt i rozwój. Jednak statystyki pokazują, że to właśnie strefa euro tkwi w niemal zupełnej stagnacji, a reszta świata radzi sobie o niebo lepiej. Przez ostatnie 10 lat wzrost gospodarczy wyniósł w niej zaledwie 4,9 proc., czyli średnio 0,5 proc. rocznie. Anglosaskie kraje rosły dwa razy szybciej, bogate azjatyckie tygrysy 8 razy, a duże kraje Ameryki Łacińskiej – w co trudno dziś nawet uwierzyć – 10 razy szybciej. Jedynym większym krajem Unii zdolnym bronić jej honoru w gospodarczej rywalizacji jest… Polska. Jako najszybciej rozwijający się w ostatnim dziesięcioleciu regionalny lider byłaby w dwóch wymienionych grupach zupełnie przyzwoitym średniakiem. Taka sytuacja ma swoje źródła między innymi w tym, że unijne gremia decyzyjne nie mają niestety zbyt szczęśliwej ręki w kreowaniu dalekosiężnych wizji i strategii rozwoju. Było tak zarówno przed, jak i w czasie trwania ostatniego kryzysu.

Krótka historia strategii rozwoju Unii w XXI wieku

Pierwszym kluczowym posunięciem w tym wieku nakierowanym na radykalne wzmocnienie pozycji Unii Europejskiej było przyjęcie na szczycie jej przywódców w marcu 2000 roku tzw. Strategii Lizbońskiej. Głównym jej celem było...

Wydanie: 1/2015, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail