CRM to zestaw procedur, narzędzi i urządzeń

Dobry CRM w każdej branży będzie czymś innym. W turystyce minimum, jakie musi obsługiwać, to obsługa zapytań indywidualnych i grupowych z historią komunikacji z klientem – twierdzi Maciej Szczepański, prezes zarządu spółki KSI Media i analityk systemów informatycznych

Czym są systemy CRM?

Z definicji CRM to zarządzanie relacjami z klientami z języka angielskiego to rozwinięcie skrótu: customer relationship management. Trzeba jednak podkreślić, że CRM to nie tylko oprogramowanie komputerowe. Pod tym pojęciem możemy ukryć zarówno zestaw składający się z kartki, ołówka i telefonu, jak również zaawansowane oprogramowanie odpowiadające za przepływ informacji w dużych działach marketingowych korporacji. Ogólnie rzecz ujmując CRM to zestaw procedur, narzędzi i urządzeń, które w firmach wykorzystywane są do usystematyzowania i ułatwienia zarządzania kontaktami z klientem i nie chodzi tutaj o samą bazę kontaktów, a raczej całokształt podejścia do sposobu współpracy z klientem. Najprostsze CRM-y to proste programy zbierające jedynie zapytania ze strony internetowej, wysyłające z jednej strony potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, a z drugiej wymuszające na pracowniku kontakt z klientem. Takie rozwiązanie daje nam jedynie pojęcie o tym, z kim i kiedy kontaktowali się pracownicy firmy, a cała procedura sprzedaży jest poza nim. W turystyce takie proste rozwiązanie może zniechęcić do korzystania z CRM, ponieważ dane w nim przechowywane będą niekompletne i oderwane od „twardych” procesów związanych z rezerwacjami, płatnościami, prowizjami itd... Dobry CRM w każdej branży będzie czymś innym. W turystyce minimum, jakie musi obsługiwać, to obsługa zapytań indywidualnych i grupowych z historią komunikacji z klientem. Takie zapytania powinny być automatycznie przekształcane w rezerwację jeśli negocjacje kończą się sukcesem, dalej mamy płatności, dokumenty sprzedaży, umowy, a finalnie system księgowy i systemy raportowania. Wszystko powinno być spięte w spójną całość, maksymalnie ułatwiając przy tym współpracę z systemami rezerwacyjnymi i księgowymi, a jeśli się da, to także bankowymi. Dobrze dopasowany CRM przyniesie firmie ogromne oszczędności czasu, a w dłuższej perspektywie także korzyści finansowe. Jednorazowy wydatek za wdrożenie bardzo szybko się zwróci jeśli będzie realizował zadania, które przed wdrożeniem wykonywały np. dwie albo trzy osoby.

Wydanie: 6/2015, WYWIAD
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail