Jaki może być rok 2016

Kończący się rok był mimo turbulencji udany. Czy w nadchodzącym padnie kolejny rekord w turystyce wyjazdowej na naszym rynku? Analizuje ekspert TravelData.

pws-2015-12x-07

Koniec roku kalendarzowego i początek następnego to w wielu branżach czas dokonywania podsumowań roku minionego i zadawania pytań o perspektywy nadchodzącego. To samo dotyczy branży turystycznej, choć w niej często operuje się pojęciem roku turystycznego obejmującego sezon zimowy (listopad-marzec) oraz letni (kwiecień-październik). Niemniej jednak koniec roku kalendarzowego również jest dobrą okazją do analizy.

Liczne zmienne

Turystyka tym też różni się od wielu innych „spokojniejszych” dziedzin, że występuje w niej zupełnie wyjątkowe nagromadzenie wszelkiego rodzaju ryzyk. Są to zarówno takie, które występują i wpływają na działalność większości pozostałych branż, jak przykładowo ceny walut, surowców (w tym wypadku paliwa lotniczego), stopy procentowe, zmiany optymizmu konsumenckiego, ale również i takie, które gdzie indziej mają zupełnie marginalne lub tylko niewielkie znaczenie. Należą do nich katastrofy naturalne (wybuchy wulkanów, powodzie) w regionach turystycznych wyjazdów, niepokoje społeczne lub polityczne tamże oraz kwestia, która szczególnie przybrała na znaczeniu w ostatnich miesiącach, czyli terroryzm. Tworzy on realne ryzyko wystąpienia niebezpiecznych dla życia turystów zdarzeń w miejscach ich przebywania i przez to wpływa w dużym stopniu na lokalną, a w pewnym stopniu i na globalną koniunkturę w turystyce wyjazdowej. Zwłaszcza ten ostatni czynnik bardzo utrudnia snucie prognoz w branży turystycznej, jest on bowiem mało przewidywalny, a reakcje turystów na jego wystąpienie są równie mało przewidywalne i na dodatek często znacznie przesadzone. Tym niemniej trudno się nie pokusić o próbę wstępnego podsumowania roku minionego oraz stworzenia wizji kolejnego sezonu, zastrzegając jednak, że z powodu rozległości tematu może to mieć miejsce jedynie w formie skrótu nawet bardziej niż telegraficznego.

Rekordowa dynamika wzrostu w ubiegłym sezonie zimowym

Miniony rok w turystyce wyjazdowej rozpoczął się naprawdę wyśmienicie. W sezonie zimowym 2014/15 zarówno liczba wyjazdów, jak i przychody organizatorów ustanowiły historyczne rekordy wszech czasów, a lekkie przyhamowanie imponującej dynamiki stało się odczuwalne dopiero w marcu. Tym niemniej liczba turystów w dominującym w polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej segmencie imprez czarterowych wzrosła o ponad 26 procent, a trzeba jeszcze pamiętać, że część zimowego rynku odebrały biurom podróży wyjazdy organizowane samodzielnie w oparciu o uruchomione po raz pierwszy tej zimy połączenia tanich linii na Wyspy Kanaryjskie (przez Ryanair i Norwegian)....


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail