Więcej ciemnych chmur nad turystyką wyjazdową

Druga połowa grudnia i styczeń przyniosły kilka wydarzeń i informacji, które mogą wpływać negatywnie na bieżący poziom i na średnioterminowe perspektywy sprzedaży wycieczek.

Jak już przedstawialiśmy w niektórych materiałach zasadniczy wpływ na koniunkturę w branży turystyki wyjazdowej ma dynamika wzrostu realnych dochodów gospodarstw domowych, a czynnikami w pewnym stopniu modyfikującymi ich oddziaływanie są nastoje konsumenckie oraz poziom obaw turystów, zwłaszcza przed zdarzeniami o charakterze terrorystycznym. W obszarze wszystkich tych trzech czynników w okresie kilku ostatnich tygodni otrzymaliśmy niestety dawkę niepomyślnych informacji.

Czynnik najważniejszy – zagrożona dynamika dochodów gospodarstw domowych

Już październikowe i listopadowe dane GUS o dynamice wzrostu nominalnych wynagrodzeń, odpowiednio o 3,6 i 4,0 procent, które wpisywały się w trwająca od czerwca (5,3 procent) wyraźną tendencję spadkową na dobre nasunęły wniosek, że płace mogą w niezbyt odległej przyszłości rosnąć istotnie wolniej niż do niedawna zakładano. W jeszcze większym stopniu dotyczy to dynamiki wynagrodzeń realnych, która swój szczyt również osiągnęła w czerwcu (6,15 procent) i systematycznie spadała, by w październiku i listopadzie osiągnąć wartości 3,81 i 4,0 procent. Niektórzy ekonomiści wskazywali i nadal wskazują w tej kwestii na względnie nowy, ale istotny czynnik, którym jest relatywnie liberalne podejście do kwestii imigracji zarobkowej, w tym zwłaszcza do pracowników przybywających zza naszej wschodniej granicy. Ujawniło się ono zwłaszcza w trakcie 2016 roku i spowodowało dużą i jedynie w przybliżeniu znaną skalę napływu siły roboczej, która jest w pewnym stopniu konkurencyj na do pracowników polskich. Substytucja droższych pracowników krajowych przez tańszych i mniej wykwalifikowanych napływowych, powoduje nie tylko bieżące zmniejszenie presji płacowej w wielu regionach Polski, ale również odsuwanie w czasie przez przedsiębiorców części inwestycji, w tym bardzo ważnych dla wydajności pracy inwestycji modernizacyjnych. Przyczynia się to do niższego łącznego poziomu inwestycji, co ma wpływ na obniżenie...

Wydanie: 1/2017, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail