Sezon letni – za ile?

Drożeją niemal wszystkie kierunki. Wiele wskazuje na to, że będzie to dobry rok dla turystyki wyjazdowej – wynika z analizy cen.

rt 2017 04rr 13

  W poprzednich wydaniach „Rynku Turystycznego” przedstawiliśmy sześć porównań średnich cen wyjazdów na najbardziej popularnych kierunkach letniego wypoczynku dla sezonów lato 2016 oraz lato 2017. Opierały się one na danych z połowy lub końca pierwszych dekad października, listopada, grudnia, stycznia i lutego, a ostatnie były datowane na 16 marca. Obecne zestawienie opiera się na danych z 13 kwietnia.

  W tym sezonie czołowe polskie biura podróży bardzo przyspieszyły wprowadzenie ofert do sprzedaży (tzw. first minute), co umożliwiło wcześniejsze i reprezentatywne porównanie cen wycieczek w sezonach 2016 i 2017. Bardzo wcześnie wystartował zwłaszcza lider polskiego rynku turystyki wyjazdowej, biuro Itaka, które wprowadziło do sprzedaży ofertę już 30 września. Na mniejszą adekwatność pierwszych dwóch porównań wpływ miała niższa liczba oferowanych hoteli, ale począwszy od grudnia ich liczba zbliżyła się do standardu z roku ubiegłego. W obecnym zestawieniu wynosi ona prawie 2,9 tys., a więc staje się ponownie niższa niż przed rokiem (około 3 tys.), co jest specyfiką obecnego sezonu, w którym zaczyna się już zaznaczać wyprzedawanie niektórych obiektów, a próby uzupełniania ich liczby natrafiają na problemy spowodowane m.in. ogólnym nadpopytem na kierunkach uważanych przez turystów za bezpieczne. Tak jak to było w stałym standardzie porównań cen, na potrzeby zestawienia przyjęto pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli okres między 7 a 13 sierpnia. W zestawieniu ujęte są średnie ceny dla tygodniowych wyjazdów z wyżywieniem all inclusive, dla osoby w pokoju dwuosobowym i w obiektach kategorii czterech lub czterech i pół gwiazdki. Tak jak w czterech ostatnich zestawieniach, w tabeli wciąż dominują odcienie czerwieni, co oznacza, że ceny wyjazdów stały się już znacząco wyższe od tych z roku ubiegłego. Kolor zielony ogranicza się obecnie do Tunezji, co oznacza, że tylko w tym kraju ceny pozostały jeszcze o ponad 2 proc. niższe niż w ubiegłym roku o tej samej porze (w razie mniejszej różnicy wyróżnikiem jest kolor biały). Średni ogólny wzrost cen 15 kierunków wyniósł w tym zestawieniu 237 zł, a zatem był wyższy o 58, 69, 87, 104, 144 i 146 zł od odpowiednich wzrostów cen w zestawieniach z pięciu poprzednich miesięcy. 

Wyspy Kanaryjskie

W sezonie 2016 ceny na tym kierunku były z reguły niższe o 50-160 zł od cen z roku 2015. Kierunek ten był traktowany przez turystów jako względnie bezpieczny, ale o takim kształtowaniu się cen w dużym stopniu zdecydowało zwiększenie przez tanie linie lotnicze (LCC) oferty w sezonie o około 50 proc. Szczególnie duży był wzrost podaży na Teneryfie, który w zestawieniu z dość dobrą dostępnością hoteli stwarzał turystom dobre warunki do samodzielnej organiza cji wyjazdów i pośrednio wywierał presję na obniżanie cen wycieczek na tę wyspę w biurach podróży. W tym zestawieniu średnie ceny imprez turystycznych na kierunkach kanaryjskich są wyższe od cen sprzed roku o rekordowe 331 zł, podczas gdy we wcześniejszych zestawieniach były one wyższe o 291, 196, 246, 95, 78 i 75 zł. Relatywnie korzystnie dla turystów wypadały ceny na Fuerteventurze, które były wyższe od ubiegłorocznych średnio o 248 zł (poprzednio o 169 zł). W znacznie większym stopniu drożały oferty biur podróży na Gran Canarię – średnio o 487 zł (poprzednio o 271 zł) oraz na Teneryfę – o 529 zł (poprzednio o 484 zł). Na skalę zwyżek na tej ostatniej wyspie pewien wpływ wywiera relatywnie niska baza odniesienia z poprzedniego sezonu oraz niedostateczna podaż pokoi w hotelach dostępnych dla indywidualnych turystów. Sytuacja ta powoduje, że oferta biur podróży stała się bardziej pożądana niż przed rokiem, co przekłada się na obecne ceny wycieczek. Na poziom cen na Wyspach Kanaryjskich w najbliższych miesiącach będą oddziaływać potencjalne zmiany poziomu obaw turystów przed wyjazdem do niektórych krajów, mogące być następstwem ewentualnych nowych incydentów terrorystycznych. Obecna...



Andrzej Betlej

Wydanie: 4/2017, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail