Wiele sygnałów wskazuje na to, że obecny sezon letni będzie udany dla branży turystycznej. Oczywiście, na poważne i dokładne podsumowania jest zdecydowanie za wcześnie, jednak można pokusić się o mały obrazek sezonu. Poprosiliśmy więc przedstawicieli różnych firm turystycznych o wrażenia z tegorocznego lata w ich działalności.
Bogdan Kurys, Wiceprezes zarządu firmy Sindbad Sp. z o.o.
Z roku na rok rynek przewozów autokarowych się kurczy. Z istniejących dawniej kilkudziesięciu firm dziś funkcjonuje kilka. W czasach socjalizmu jedyną konkurencją było Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Turystyki, teraz to tanie linie lotnicze czy przewoźnicy mikrobusowi stanowią największe zagrożenie dla autokarów. Przychodzi nam stawiać również czoło wysokim kosztom utrzymania, trudnościom z pozyskaniem pracowników czy ograniczeniom wprowadzanym przez kraje, do których podróżują nasze autokary. Mamy jednak jedną z najnowszych flot autokarowych w Europie i stale ją modernizujemy. W tym roku nasz tabor powiększył się o 17 fabrycznie nowych autokarów marki Setra. Dla podwyższenia standardu i jakości świadczonych przez nas usług sukcesywnie montujemy we wszystkich autokarach gniazdka 230 V wraz z portami USB, oferujemy również bezpłatny dostęp do sieci Wi-Fi, a także zwiększamy odległość między fotelami, by poprawić komfort podróżowania. Oferujemy wyjazdy do ponad 500 miast w 29 krajach Europy. Ze względu na historyczne uwarunkowania, bliską odległość oraz atrakcyjny rynek pracy największą popularnością wśród destynacji cieszą się nasi zachodni sąsiedzi – Niemcy. Również Francja, Włochy czy Wielka Brytania to kierunki chętnie obierane przez naszych pasażerów.
Piotr Henicz, wiceprezes zarządu Biura Podróży Itaka
Lato 2017 zapowiada się na kolejny rekordowy sezon dla Itaki i bardzo dobry u wszystkich polskich touroperatorów, co jest widoczne w statystykach przedsprzedaży sezonu. Jak widać, rozwój tanich przelotów nie odbiera klientów touroperatorom. W wypadku Itaki jest to dzisiaj sprzedaż aż o blisko 30 proc. większa niż w analogicznym okresie ubiegłego, co stanowi ok. 100 tys. więcej klientów. To świetny wynik, a lato się jeszcze nie skończyło. Liderem sprzedaży jest bezapelacyjnie, jak w zeszłym roku, Grecja, największą popularnością cieszą się wyspy: Kreta, Korfu i Zakinthos. Hiszpania to kolejny hit sezonu, zarówno Wyspy Kanaryjskie, jak i część lądowa, czyli wszystkie „Costa”. Jest to dobry rok dla Włoch: odnotowujemy wysokie wzrosty sprzedaży zarówno wycieczek objazdowych, jak i wczasów na Sycylii, Sardynii, w Kalabrii. Dobrze sprzedają się także wprowadzone w tym roku Rimini i Toskania. Cieszy powrót Turcji, nie jest to jeszcze sprzedaż taka, jak trzy lata temu, ale zdecydowane przyspieszenie w stosunku do ubiegłego lata. Klienci wracają z Turcji bardzo zadowoleni, zarówno z poziomu świadczeń, jak i obsługi. Tureccy hotelarze mówią, że Polacy to ich ulubieni goście. Bardzo duży wzrost rezerwacji w porównaniu z zeszłym rokiem ma Egipt. Jeszcze do niedawna wydawało się, że Albania to ekstrawagancki pomysł na wakacje. Klienci uważają inaczej i Albania już na dobre zagościła w katalogach Itaki, która jako pierwsza w Polsce zaproponowała ten kierunek. Jest bardzo duże zainteresowanie, spektakularne wzrosty sprzedaży, a co najważniejsze klienci wracają zadowoleni.
Tomasz Ostojski, dyrektor wydziału usług pokładowych
Sezon letni 2017 rozpoczął się dla nas już w połowie kwietnia i z tygodnia na tydzień wykonywaliśmy więcej połączeń. Teraz, w pełni sezonu, nasze maszyny na polskim rynku wykonują około 330 rejsów tygodniowo. Obecnie Small Planet Airlines operuje flotą 22 samolotów (z czego w Polsce bazuje 10 samolotów – 10 latających oraz 1 w gotowości). Small Planet Airlines Group zabezpieczyła swoje operacje poprzez wprowadzenie dwóch samolotów zapasowych, które są wykorzystywane w razie kłopotów operacyjnych, aby minimalizować opóźnienia. W porównaniu z poprzednim rokiem zwiększyliśmy flotę na rynku polskim oraz niemieckim (po jednym samolocie). Zdecydowaliśmy się również na współpracę z największymi oraz najbardziej transparetnymi touroperatorami. W Polsce są to m.in. Itaka, Grecos Holiday, Rainbow Tours, TUI Polska, Neckermann Polska, Wezyr, 7island oraz Rego-Bis. W 2017 r. oferujemy również bilety w sprzedaży bezpośredniej. Na naszej stronie internetowej dostępne są przeloty z Warszawy, Katowic czy Lublina na popularnych kierunkach wakacyjnych. Niewątpliwie biorąc pod uwagę sytuację w Turcji oraz Afryce Północnej, największym hitem tego lata jest Bułgaria, choć wciąż najwięcej rejsów (ponad 50 proc.) wykonujemy do Grecji. Jednak wraz z naszymi partnerami latamy też do mniej popularnych, ale równie pięknych miejsc, takich jak Ohryd w Macedonii czy Comiso na Sycylii.
Grzegorz Polaniecki, członek zarządu i dyrektor generalny Enter Air...