Drogo, drożej, coraz drożej – ceny imprez sezonu 2017

  Wycieczki znacznie droższe niż przed rokiem. Średnie ceny imprez wzrosły niemal o 300 zł – tak wynika z analizy eksperta firmy TravelData.    rt 2017 07fz 23

W poprzednich wydaniach „Rynku Turystycznego” przedstawiliśmy dziewięć porównań średnich cen wyjazdów na najbardziej popularnych kierunkach letniego wypoczynku dla sezonów lato 2016 i 2017. Opierały się one na danych o cenach mniej więcej z połowy miesięcy, poczynając od pierwszego miesiąca sprzedaży first minute, czyli października 2016 r., do maja 2017 r. Ostatnie były datowane na 15 czerwca tego roku. Tak wczesne rozpoczęcie porównań w tym sezonie umożliwił fakt, że czołowe polskie biura podróży bardzo przyspieszyły wprowadzenie ofert do sprzedaży, a bardzo wczesną sprzedaż rozpoczął lider polskiego rynku turystyki wyjazdowej, biuro Itaka, które skierowało do sprzedaży ofertę już 30 września. Na mniejszą adekwatność pierwszych porównań wpływ miała mniejsza niż przed rokiem liczba oferowanych hoteli, ale od grudnia ich liczba wrosła i w obecnym zestawieniu z 6 lipca pomimo wczesnego w tym roku wyprzedania niektórych hoteli wynosi ona jeszcze 2770 obiektów, a więc stosunkowo niewiele odbiega od najczęstszej liczby z roku ubiegłego – nieco poniżej 3 tys. Tak jak w sześciu ostatnich zestawieniach tabela wciąż jest zdominowana przez ciemne i bardzo ciemne odcienie czerwieni, co oznacza, że ceny wyjazdów są znacząco wyższe od poziomów z roku ubiegłego. Kolor zielony w wersji również bardzo ciemnej pozostał obecnie jedynie przy egipskiej Hurghadzie, co oznacza, że w tylko na tym kierunku ceny były niższe niż o tej porze w poprzednim sezonie, ale za to była to różnica przekraczająca 10 proc. Średni ogólny wzrost cen 15 kierunków wobec odpowiedniego okresu przed rokiem wyniósł w tym zestawieniu aż 291 zł, czyli był rekordowo wysoki w tym sezonie turystycznym i znacznie wyższy niż we wcześniejszych zestawieniach z 15 czerwca, 11 maja i 13 kwietnia, gdy wyniósł odpowiednio 189, 205 i 237 zł. 

 

Powrót Wysp Kanaryjskich na pozycję lidera wzrostów cen

W sezonie 2016 ceny na tym kierunku były z reguły niższe o 50-160 zł od cen z roku 2015, mimo że kierunek ten był traktowany przez turystów jako dość bezpieczny. O takim kształtowaniu się cen w dużym stopniu zdecydowało jednak zwiększenie przez tanie linie lotnicze (LCC) oferty wobec wcześniejszego poziomu o około 50 proc. Szczególnie duży był wzrost podaży (LCC) na Teneryfie, który w zestawieniu z dość dobrą dostępnością hoteli stwarzał turystom dogodne warunki do samodzielnej organizacji wyjazdów i pośrednio wywierał presję na obniżanie cen wycieczek na tę wyspę w biurach podróży. W tym zestawieniu Wyspy Kanaryjskie powróciły na pozycję lidera wzrostów cen wycieczek, którą ostatni raz zajmowały w kwietniu tego roku. Średnie ceny imprez turystycznych na tym kierunku były wyższe od cen sprzed roku o aż 456 zł, podczas gdy we wcześniejszych zestawieniach ich wzrosty były znacznie mniejsze i wyniosły 138, 202, 331, 291, 196, 246, 95 i 78 zł. Relatywnie najkorzystniej dla turystów wypadały ceny na Fuerteventurze, które były wyższe od cen sprzed roku średnio „tylko” o 251 zł (poprzednio były niższe o 67 zł oraz wyższe dwukrotnie o 121 zł). Na Gran Canarii wzrost cen wycieczek rok do roku był już bardziej znaczący i wyniósł średnio 502 zł (wcześniej 316, 245 i 487 zł), a na Teneryfie osiągnął wartości największe, czyli średnio aż 615 zł (poprzednio 165, 240 i 529 zł). Na rekordową skalę zwyżek rok do roku na Wyspach Kanaryjskich bardzo istotny wpływ w tym zestawieniu wywarł fakt, że w tym samym okresie przed rokiem ceny wycieczek na tym kierunku dość istotnie spadły, a mianowicie o 87 zł, co miało związek z nasiloną konkurencją ze strony również taniejących wtedy kierunków greckich, a także ze spadkiem zainteresowania turystów z głównych krajów zachodnioeuropejskich. Tegoroczny wzrost średnich cen na Wyspach Kanaryjskich w lipcu w relacji z czerwcem wyniósł 231 zł i po złożeniu z ubiegłorocznym spadkiem w tym okresie o 87 zł...



Andrzej Betlej. Autor jest współwłaścicielem i analitykiem firmy TravelData

Wydanie: 7/2017, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail