Ochrona danych osobowych – idzie nowe cz. 1

Choć na co dzień możemy nie zdawać sobie z tego sprawy, żyjemy w czasach, w których właściwie każdy rodzaj aktywności gospodarczej wiąże się z wykorzystywaniem danych osobowych. W odniesieniu do usług turystycznych wystarczy wskazać na takie czynności jak tworzenie listy uczestników imprezy turystycznej, odbieranie od uczestników informacji koniecznych do wykupienia polisy ubezpieczeniowej, dopełnianie formalności celnych, meldunkowych, przekazywanie danych uczestników rezydentom.

 

 rt 2017 12ae 20 

  Wszystkie te operacje na danych osobowych klientów, stanowią – z punktu widzenia przepisów – przetwarzanie danych osobowych, choć nie zawsze kojarzą nam się z podpisywaniem znajomej wszystkim formuły zgody na przetwarzanie danych osobowych. Jako takie będą niebawem podlegać nowej regulacji prawnej – funkcjonującej powszechnie pod określeniem RODO. 

Co to jest RODO?

To ogólne rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony danych osobowych osób fizycznych, które w Polsce zacznie obowiązywać bezpośrednio 25 maja 2018 r., bez potrzeby dodatkowej implementacji. Zastąpi dotychczasową polską ustawę o ochronie danych osobowych oraz unijną dyrektywę 95/46/WE w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych. Moc obowiązywania stracą również m.in. dwa polskie rozporządzenia: w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych oraz w sprawie wzorów powołania i odwołania administratora bezpieczeństwa informacji. Co to oznacza w praktyce i jakie zmiany w ochronie danych osobowych wprowadza RODO dla przedsiębiorców, w tym w szczególności działających w branży turystycznej? O ile podstawowe rozwiązania RODO trudno uznać za rewolucyjne, chociaż rozporządzenie wprowadza nieznane dotychczas obowiązki, to zaprezentowane podejście do ich zastosowania będzie już pewnym novum. RODO zakłada bowiem zupełnie nowe podejście do ochrony danych osobowych poprzez wprowadzenie zasad zwiększających samodzielność i odpowiedzialność administratorów danych. Decyzję o podjęciu określonych...



Maciej Łysakowski

Wydanie: 12/2017, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail