Jak już zaznaczano w materiale sprzed miesiąca, polska zorganizowana turystyka wyjazdowa ma się świetnie. Wyraźnie odczuwalne przyspieszenie sprzedaży zaczęło się w czasie wakacji 2016 r., a we wrześniu i październiku dynamika wzrostu liczby wyjeżdżających na najważniejsze dla branży imprezy lotnicze znalazła się na dużym plusie.
Nie nadrobiono jednak strat z poprzednich miesięcy i w rezultacie tamten sezon zamknął się niewielkim spadkiem. Za to ostatni zakończony sezon (2016/17) był już nad wyraz udany. W świetle stopniowego dopływu najnowszych informacji okazuje się, że był on nawet nieco lepszy, niż można było dotychczas przypuszczać. Nie ma wprawdzie jeszcze danych za brakujący do kompletu październik, ale można już z ryzykiem niewielkiego błędu oszacować, że wzrost w zakresie wycieczek lotniczych wyniósł ponad 24 proc. Stanowi to najlepszy rezultat od 2008 r., czyli zarazem nawet lepszy niż bardzo dobrze wspominany przez branżę rok 2014, gdy jego dynamika wyniosła blisko +23 proc. Obecny sezon przynosi na razie jeszcze wyższe przyrosty sprzedaży, a zrealizowane już wyjazdy w pierwszych trzech miesiącach zimy (listopad-styczeń) przyćmiewają bardzo korzystne rezultaty w tym samym okresie ubiegłego roku.
Korzystna sytuacja w turystyce ma szerszy wymiar
Świetna koniunktura w turystyce nie dotyczy jedynie naszego kraju. W drugim tygodniu lutego poznaliśmy wyniki zmierzającej do notowań na parkietach w Warszawie i Wilnie Grupy Novaturas. Jest to największy touroperator na Litwie, Łotwie i w Estonii zarówno pod względem wartości sprzedaży, jak i liczby pasażerów, mający ponad 40-proc. udział w regionie w rynku zorganizowanych lotów czarterowych. W 2017 r. przychody grupy wzrosły o blisko 40 proc. rok do roku, do ponad 141 mln euro, EBITDA w tym okresie sięgnęła 10,6 mln euro, a zysk netto niemal 8,2 mln euro, co w obu wypadkach oznacza prawie dwukrotny wzrost w porównaniu z 2016 r. Realizowane już plany na rok 2018 przewidują kolejny wzrost o prawie 30 proc., co daje dwuletnią dynamikę przyrostu biznesu o prawie 80 proc. Nawet w kraju co najwyżej jednocyfrowych wzrostów w branży turystycznej, jakim zwykle są Niemcy, ostatnie styczniowe rezultaty przekraczają najbardziej optymistyczne prognozy. Skumulowana dynamika sprzedaży lata 2018 wyniosła +18 proc., a samego stycznia +17 proc. Odpowiednie wyniki dla sezonu zimowego wyniosły +11 oraz +14 proc.