Polscy i norwescy uczniowie

W ciągu dwóch lat obie szkoły zaplanowały wymianę 28 uczniów, a także sześciu nauczycieli uczestniczących w międzynarodowych spotkaniach projektowych.

rt 2018 07az 13 

  W celu przygotowania ciekawego programu pobytu, który umożliwiłby odpowiednią promocję regionu lubelskiego, przygotowaliśmy badania marketingowe sondujące preferencje Norwegów, co pozwoliło na profesjonalne przygotowanie oferty turystycznej regionu lubelskiego przeznaczonej dla Skandynawów. W tym celu została nawiązana współpraca z biurem turystycznym. W pierwszym roku projektowym zaproponowaliśmy wycieczki w najbardziej atrakcyjne miejsca regionu – te najcenniejsze to Zamek Lubelski, Muzeum Martyrologii na Majdanku oraz Zamość. Następnie polsko-norweska grupa udała się do Zagrody Roztocze w Obszy, znanej na Lubelszczyźnie z kuchni regionalnej. W drugim roku trwania projektu, poza głównymi zabytkami Lublina, odwiedziliśmy Kazimierz Dolny i Nałęczów, które wraz z Puławami należą do lokalnego trójkąta turystycznego.

Kolejnego dnia udaliśmy się do Muzeum Zamoyskich w Kozłówce. Nawiązaliśmy współpracę z Cechem Rzemiosł Spożywczych, Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Lublinie, Polską Izbą Produktu Regionalnego i Lokalnego Oddział w Lublinie, Stowarzyszeniem Partnerstwa Producentów Cebularza Lubelskiego. Przygotowano dla nas warsztaty kulinarne. Do pomocy w realizacji projektu włączyło się Muzeum Wsi Lubelskiej, które przygotowało dla nas zajęcia edukacyjne. Tematem spotkania były „Ginące zawody i umiejętności, rękodzieło artystyczne w Muzeum Wsi Lubelskiej”. Uczestnicy projektu spotkali się w Polsce ze specjalistą z biura podróży Dartur. Obejrzeli prezentację dotyczącą atrakcji turystycznych regionu lubelskiego, po czym wzięli udział w dyskusji, w której uczestniczył pracownik biura turystycznego. W trakcie pobytu w Lublinie grupa norweska zaprezentowała swoje przedsięwzięcia związane z turystyką, które są realizowane w formie działalności gospodarczej.

Zaproszenie do takiego projektu przyjęli polscy uczniowie, chcąc spróbować swoich sił w zaprojektowaniu urządzenia z wykorzystaniem programowania na Androidzie. Uczniowie ukończyli dwa szkolenia „Tworzenie aplikacji w języku Java na platformę Android przy realizacji projektów turystycznych w ramach Erasmus + Let’s strengthen each other through entrepreneurship and tourism” oraz „Android w praktyce”. Na koniec uczestnicy otrzymali świadectwo ukończenia szkolenia w języku angielskim. Grupa polska odbyła rejs statkiem Dikkon, mając możliwość podziwiania malowniczych norweskich fiordów, odbyło się również spotkanie z merem Porsgrunn Robinem Kåssem. W trakcie pobytu polskiej grupy uczniowie wraz z opiekunami mieli okazję podziwiać atrakcje turystyczne Oslo, m.in. Opera House, gmach Parlamentu i Pałac Królewski. W pierwszym roku grupa udała się do Drammen, a w drugim do Skien na targi Young Entrepreneurship Exhibition. Stoiska przygotowują tu sami uczniowie, prezentując swoje przedsiębiorstwa i produkty. Ich oferta wystawiennicza oceniana jest przez ekspertów pod względem innowacyjności i funkcjonalności, po czym ma ona szansę na realizację przez firmy norweskie działające na rynku.

Zwiedziliśmy też Porsgrunn, będące siedzibą współpracującej z nami Videregående Skole, oraz odbyliśmy wizyty w dwóch bardzo różnych w swym charakterze placówkach: Muzeum Morskim Du Verden oraz Muzeum Porcelany. Uczniowie podczas zajęć warsztatowych, pracując w grupach polsko-norweskich, mieli za zadanie zaprogramować roboty według podanych wskazówek. Wymagało to matematycznego myślenia i dostarczyło wiele satysfakcji z odniesionych sukcesów. W ostatnim dniu pobytu zostały przeprowadzone zajęcia ze specjalistą z biura turystycznego Visit Grenland. W trakcie ich trwania obejrzeliśmy filmy promujące region Telemark i wysłuchaliśmy informacji o jego atrakcjach turystycznych. P

o prezentacji odbyła się dyskusja z udziałem prelegenta na temat atutów tego norweskiego regionu. Na koniec uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty i wypełnili ankietę ewaluacyjną. Wyniki ewaluacji wykazały, że program pobytu grupy norweskiej w Lublinie i polskiej w Porsgrunn otrzymał wysoką notę. Wartością dodatkową projektu jest fakt, że uczniowie obu szkół bardzo się ze sobą zaprzyjaźnili, wyrazili też ochotę na kontynuowanie znajomości zawartych podczas jego realizacji. W trakcie realizacji projektu były rozwijane umiejętności językowe konieczne do nawiązania współpracy z partnerami z Norwegii. Uczniowie poznali nowe technologie multimedialne, które będą wykorzystywane do realizacji zadań bieżących oraz w przyszłej pracy zawodowej. Dzięki wymianie międzynarodowej polscy uczniowie, mimo różnic kulturowych, nauczyli się współpracy z Norwegami zarówno w kontaktach zawodowych, jak i towarzyskich. Uczestnicy projektu będą mogli wykorzystać nabyte umiejętności w przyszłej pracy zawodowej nie tylko na rynku polskim, ale i norweskim.

 

Zespół Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie wraz ze szkołą Porsgrunn Videregående Skole w Norwegii przygotowały dwuletni projekt unijny w ramach Erasmus +" Umacniajmy się przez przedsiębiorczość i turystykę" (Let’s strengthen each other through entrepreneurship and tourism).



Joanna Borys nauczyciel ZSE im. A. i J. Vetterów w Lublinie.

Wydanie: 7/2018, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail