Nowa rzeczywistość prawna dla turystyki

Z pewnością ten rok zapisze się jako bardzo absorbujący dla branży turystycznej pod kątem zmieniających się aktów prawnych, które bardzo istotnie zwiększyły ochronę klientów usług turystycznych.

 rt 2018 07az 23

  Mowa tu o rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, w skrócie: RODO) oraz o ustawie z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Pierwszy akt prawny bezpośrednio wszedł do polskiego porządku prawnego, drugi natomiast był efektem implementacji do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2015/2302/UE z 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, zmieniającej rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE oraz uchylającej dyrektywę Rady 90/314/EWG. Różnica między terminami rozpoczęcia obowiązywania obu aktów wynosiła zaledwie ponad miesiąc, tj. w wypadku RODO termin obowiązywania został wyznaczony od 25 maja br., a w wypadku ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach przypadł na początek bieżącego miesiąca, czyli od 1 lipca br. Oba akty przewidują okres przejściowy, ale na prawidłowe wprowadzenie tak istotnych zmian w funkcjonowaniu każdej firmy potrzeba długiego okresu.

O ile w wypadku RODO od początku było wiadomo, że akt wejdzie bezpośrednio do porządku prawnego, choć niektórzy błędnie interpretowali, że okres obowiązywania wyznaczy nowa ustawa o ochronie danych osobowych, której losy były niepewne do maja (w rezultacie weszła w życie 25 maja br.), o tyle w wypadku ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych finalny kształt akt osiągnął 24 listopada ubiegłego roku. Mając na uwadze zakres procedur, które trzeba wprowadzić w firmie, ten okres był stanowczo za krótki. Trzeba uczciwie dodać, że wobec tak dużych zmian nawet polskie instytucje nadzorujące wprowadzenie tych aktów do...



Agnieszka Jezierska-Markocka

Wydanie: 7/2018, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail