W materiałach z dwóch poprzednich miesięcy poruszano stosunkowo nowe, ale bardzo absorbujące branżę zorganizowanej turystyki wyjazdowej zjawisko, jakim stały się dla wielu jej przedstawicieli bezprecedensowo głębokie przeceny wycieczek z nieodległymi terminami wyjazdów, czyli tzw. last minute.
Sytuacja ta usuwa w cień inne bieżące i średnioterminowe problemy, mimo że wśród nich znajdują się tak istotne dla branżowej koniunktury kwestie, jak racjonalne zaplanowanie kolejnego sezonu lato 2019, który już za dwa-trzy miesiące znajdzie się w sprzedaży, czy też możliwe następstwa dla turystyki wyjazdowej rezultatów niedawnych wyborów w Turcji. Zmartwienie dla organizatorów jest oczywiste, gdyż bardzo niskie ceny powodują znaczne zmniejszenie się marż realizowanych przez organizatorów, do czego przyczyniają się również znacznie wyższe ceny paliwa lotniczego, które od około dwóch miesięcy pozostają na poziomach mniej więcej o 30 proc. wyższych niż przed rokiem. Mniejszy jest natomiast negatywny wpływ nieco słabszego złotego, gdyż różnica w cenach walut wynosiła w tym okresie zwykle około 1-3 proc. Uporczywie głębokie przeceny dotyczą wycieczek sprzedawanych zarówno na trzy tygodnie przed wylotem, jak i w terminach krótszych, czyli na tydzień przed wyjazdem. Warto zauważyć, że wielkości przecen pozostają dość podobne niezależnie od terminów realizacji imprez. Przedstawiana w tym zestawieniu skala przecen wyjazdów w pierwszym pełnym tygodniu sierpnia – czyli z wyprzedzeniem około trzech tygodni – była nieodległa od takiej samej sytuacji przed miesiącem, czyli przecen wycieczek lipcowych notowanych w połowie czerwca. Dla najważniejszych kierunków ich skala wynosiła (w nawiasach dane dla imprez w pierwszym pełnym tygodniu lipca): Wyspy Kanaryjskie – 521 zł (602), Grecja – 359 zł (315), Turcja – 156 zł (52), Bułgaria – 69 zł (5), Egipt – na zasadzie wyjątku od reguły ceny wyjazdów sierpniowych były tu wyższe o 89 zł, podczas gdy dla adekwatnej sytuacji lipcowej notowano 4-złotową przecenę. Jeszcze większe przeceny notowano na tydzień przed wyjazdem, który jest niemal równie intensywnym okresem zakupów jak poprzedzające go dwa-trzy tygodnie. Wielkości średnich przecen rok do roku wycieczek w pierwszych tygodniach lipca, czerwca oraz w drugim tygodniu maja (pierwszy tydzień z powodu majówki nie jest w tym wypadku adekwatny do porównań) wynosiły dla najważniejszych kierunków (dane z czerwca i maja w nawiasach):...