Promocja usług to proces ciągły – nie ma promocji, nie ma klientów. Dobór narzędzi promocyjnych do aktualnych wyzwań jest również ważny i trzeba w tym zakresie śledzić trendy, aby nie odstawać od konkurencji – mówi Anna Jędrocha, prezes zarządu Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce.
Czy Polska to dobre miejsce na zorganizowanie kongresu czy konferencji?
Rynek spotkań międzynarodowych koncentruje się w dużych miastach i ich najbliższych okolicach z dobrym dojazdem z lotniska. Polska w tym zakresie ma bardzo dużo do zaoferowania, mamy obiekty nowe, wielofunkcyjne, wyposażone w nowoczesny sprzęt i technologie, mamy międzynarodowe lotniska, w większości z bardzo dobrą siatką połączeń lotniczych. Mamy dobre zaplecze hotelowe i wiele atrakcyjnych miejsc do zorganizowania programu towarzyszącego. Ale nowoczesne i spełniające oczekiwania klienta obiekty to warunek konieczny, żeby zaś wydarzenie odbyło się w Polsce, musimy się czymś wyróżnić na dużym i konkurencyjnym rynku przemysłu spotkań w Europie. Wymaga to lobbingu ze strony środowiska naukowego czy gospodarczego i pokazania polskiego potencjału w danej branży, której dotyczy wydarzenie. I tutaj Polacy są ludźmi małej wiary, nie wierzą w swoje możliwości i nie potrafią odpowiednio się zaprezentować. Na tym polu musimy popracować, żeby wygrać z konkurencją, a odpowiedni obiekt w Polsce z pewnością się znajdzie.
Co jest mocną, a co słabą stroną Polski?
Położenie w środku Europy i wizerunek kraju bezpiecznego jest naszym niewątpliwym atutem. Ale brakuje nam synergii w działaniach promocyjnych, a przy tego typu wydarzeniach współpraca jest niezbędna. Taki przykład możemy zaobserwować w Krakowie, gdzie wszyscy interesariusze sektora spotkań działają wspólnie pod szyldem Krakow Network. Z jednej strony samorząd, a z drugiej – przedsiębiorcy, takie partnerstwo publiczno-prywatne. Mam nadzieję, że podobne inicjatywy zafunkcjonują także w innych miastach.
Zdecydowana większość organizowanych imprez to spotkania krajowe. Czy wymagania polskich firm różnią się jakoś od oczekiwań kontrahentów zagranicznych?
W każdym rozwiniętym kraju rynek spotkań krajowych przewyższa segment spotkań międzynarodowych i nie należy się temu...