Z nowego badania przeprowadzonego przez PYMNTS na zlecenie Amadeus wynika, że branża turystyczna chętnie wprowadza innowacje w płatnościach w celu zapewnienia bardziej spersonalizowanej obsługi i ograniczenia kosztów.
Badanie objęło 78 rozmów z kierownikami ds. płatności pracującymi w hotelach, liniach lotniczych i u pośredników turystycznych. Wynika z nich, że zachodzi coraz większa potrzeba innowacji w płatnościach. Ponad 95 proc. respondentów planuje wprowadzenie w najbliższej przyszłości nowych rozwiązań płatniczych, a 14 proc. chce wdrożyć „wiele takich rozwiązań”. Odpowiedź na potrzeby klientów oraz zapewnienie im bardziej indywidualnej obsługi to, zdaniem respondentów, główne czynniki napędzające innowacje. Pomimo tych obiecujących perspektyw kierownicy ds. płatności za usługi turystyczne wskazują na dużą złożoność jako barierę dla innowacji. Aż 85 proc. firm odnotowało wzrost liczby akceptowanych metod płatności w ostatnich pięciu latach. Respondenci przyjmują średnio płatności realizowane za pomocą dziewięciu metod, a w ostatnich kilku latach firmy dodały przeciętnie trzy nowe sposoby. Analogicznie zdecydowana większość biur podróży (ponad 80 proc.) współpracuje z 3-10 różnymi dostawcami usług płatniczych, co jeszcze bardziej zwiększa złożoność. Z badania wynika również, że firmy z branży turystycznej przeznaczają średnio 5,3 proc. swoich przychodów na zarządzanie płatnościami, w tym opłaty dla dostawców usług i inne koszty pośrednie. W skali całej branży chodzi o kolosalną sumę 74,5 mld dol. Mniejsze firmy płacą zdecydowanie wyższe prowizje. W wypadku firm osiągających przychody do 15 mln dol. prowizje te stanowią 7,5 proc. przychodu. Dla porównania biura podróży generujące ponad 1 mld dol. przychodu rocznie, płacą 3,8 proc.