W świetle nowej ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych klient, który ma już wykupioną wycieczkę w rejony zagrożone klęskami żywiołowymi czy terroryzmem, może odwołać wyjazd i odzyskać poniesione koszty.
Nowe przepisy przewidują bowiem, że jeżeli w miejscu, do którego klient ma wykupioną wycieczkę, wystąpią nadzwyczajne okoliczności, to może on zrezygnować z wyjazdu. Ponadto organizator wyjazdu musi zapewnić pomoc podróżującym w trudnej sytuacji, a w szczególności zapewnić im informacje o usługach zdrowotnych i opiece konsularnej. Organizator turystyki niezwłocznie udziela odpowiedniej pomocy podróżnemu, który znalazł się w trudnej sytuacji. Pomoc polega w szczególności na: • udzieleniu odpowiednich informacji dotyczących świadczeń zdrowotnych, władz lokalnych oraz pomocy konsularnej; • umożliwieniu podróżnemu skorzystania ze środków porozumiewania się na odległość, w tym ze środków komunikacji elektronicznej, oraz skorzystania ze świadczeń zastępczych.
Organizator turystyki musi zapewnić do trzech noclegów
Gdy niemożliwe jest zapewnienie powrotu podróżnego do kraju zgodnie z umową o udział w imprezie turystycznej z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, organizator turystyki ponosi koszty niezbędnego zakwaterowania podróżnego, w miarę możliwości w obiekcie o kategorii równoważnej do określonej w umowie, przez okres do trzech nocy. Wspomniane uprawnienie nie wyłącza stosowania przepisów korzystniejszych w tym zakresie. Organizator turystyki nie może powoływać się na nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności w celu ograniczenia odpowiedzialności, tj. ograniczenia poniesienia kosztów do trzech noclegów, jeżeli przedsiębiorca świadczący usługi transportowe nie może powoływać się na takie okoliczności na podstawie innych przepisów. Biuro podróży może żądać zwrotu kosztów Organizator turystyki może żądać opłaty z tytułu udzielenia pomocy, jeżeli trudna sytuacja powstała z wyłącznej winy umyślnej podróżnego lub w wyniku jego...