Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie.
Przeczytaj całość , Zamknij to okno informacyjne.
 



Branża ma niedokładne informacje i za wolno reaguje na zmiany rynkowe

Powoli przebija się już do świadomości wielu osób ze środowiska turystycznego, że kończący się rok wcale nie był korzystny dla polskiej turystyki wyjazdowej, a zwłaszcza dla biur podróży, czyli dla jej zorganizowanej części.

 rt 2018 12z 23

  Zasadniczą przyczyną było dość nieoczekiwane wystąpienie w drugim i trzecim kwartale tego roku zdecydowanej przewagi podaży nad popytem. Skutkiem był niespotykanie głęboki spadek cen, który został jeszcze dodatkowo zaostrzony determinacją jednego z głównych rynkowych graczy (tak jest zwykle określane biuro TUI Poland), który konsekwentnie egzekwował sprzedaż wycieczek pomimo bardzo niskich poziomów cenowych, a przynajmniej znacznie niższych od pierwotnych założeń biznesowych większości, jeśli nie wszystkich organizatorów. Sytuacja ta była już w różnych ujęciach wielokrotnie opisywana w poprzednich materiałach, niemniej jednak powstaje pytanie, jak mogło dojść do aż tak głębokiej nierównowagi na rynku zagranicznych wycieczek, jaką obserwowaliśmy w zasadniczym okresie sezonu lato 2018. W przekonaniu Instytutu TravelData w bardzo istotnym stopniu zawiodło to, co było podkreślane już wielokrotnie, czyli zbyt słaba jakość informacji o tym, co rzeczywiście dzieje się na bieżąco na polskim rynku zagranicznych wyjazdów turystycznych. 

Nie dostrzegli, że osiągnięto granicę popytu

Po bardzo dobrych wynikach przedsprzedaży wycieczek w pierwszej części sezonu, a zwłaszcza do końca stycznia, duzi organizatorzy mieli pełne prawo przypuszczać, że w warunkach kolejnej fali wzrostu dochodów gospodarstw domowych oraz wspięciu się wskaźników optymizmu konsumenckiego kwietniu i czerwcu na niewidziane od 10 lat rekordowe poziomy powstała przestrzeń na dodatkowe dziesięcio- czy może nawet kilkunastoprocentowe zwiększenie programów czarterowych. Niestety całkiem prawdopodobne, że takie rozumowanie opierało się na danych o około 30-proc. wzroście sprzedaży podawanym w raportach bazujących na danych z systemu rezerwacyjnego MerlinX. Tyle że rzeczywisty stan przedsprzedaży był znacznie bardziej progresywny, a jej wzrost wynosił nie 30, ale około 45 proc. Sugeruje to, że szacowana przez ogół organizatorów na kilkanaście procent przestrzeń do ewentualnego dalszego wzrostu była w tych warunkach de facto już skonsumowana. W tej sytuacji dodatkowa podaż wygenerowana przez niepotrzebnie zwiększone programy trafiła w popytową próżnię. Po pewnym okresie wyczekiwania, który zamknął organizatorom pole do jakichś większych dostosowań programowych (zrobiło się już zbyt późno), pozostało jedynie poszukiwanie dodatkowego popytu drogą obniżek cen. Po niedługim czasie przekształciły się one w słabo kontrolowaną spiralę ich spadków ze wszystkimi negatywnymi konsekwencjami dla bieżących wyników finansowych touroperatorów, ich płynności oraz ogólnej stabilności finansowo-biznesowej. 

Informacje...



Andrzej Betlej Autor jest współwłaścicielem i analitykiem firmy TravelData

Wydanie: 12/2018, ANALIZA

  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Bezpłatny biuletyn

Strefa prenumeratora

Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl    

Hotelarz www.e-hotelarz.pl    

Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl

© 2017 ProMedia Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne