Jak i gdzie wypoczywali Polacy

Do Grecji lub Turcji. Na tydzień, samolotem w opcji all inlusive. Do tego wyjazd wykupiony w ofercie first minute – tak wyglądała typowa impreza wykupiona w Polsce latem 2019 r.

 rt 2019 12a 22

  Po raz kolejny Polska Izba Turystyki razem z największymi multiagentami: Travelplanet.pl, wakacje.pl i fly.pl opublikowały podsumowanie sezonu letniego w turystyce wyjazdowej w Polsce. Ogólny wydźwięk raportu jest dla naszej turystyki wyjazdowej zdecydowanie korzystny. 

Coraz wcześniej

Last minute, tak popularne przez wiele lat, regularnie traci na popularności, zyskuje zaś wcześniejsze dokonywanie rezerwacji. Prawie 32 proc. turystów rezerwuje urlop przynajmniej trzy miesiące przed wylotem, korzystając z oferty first minute. Jest to blisko o 6 proc. więcej od tych, którzy wybierają last minute. Ponad połowa klientów biur podróży rezerwuje wakacje przynajmniej na miesiąc przed wylotem. Ten trend jest zauważalny w ciągu ostatnich paru lat. Jednak po roku 2018, kiedy z powodu złej oceny sytuacji rynkowej i nadmiernego kontraktowania na rynku pojawiła się niewidziana od dawna liczba ofert last minute, utrzymanie się tego trendu nie było takie pewne. Jak się okazuje, ten bardzo korzystny trend wciąż się utrzymuje. Niewątpliwie wpływ na to ma atrakcyjność ofert w przedsprzedaży. Biura podróży oferują rozmaite zachęty, by przyciągnąć klientów. Część ekspertów tłumaczy to również rosnącym zaufaniem do branży i większym poczuciem bezpieczeństwa, jakie ma zapewniać TFG. Choć bez dokładniejszych badań trudno jednoznacznie tę tezę potwierdzić (otwarte pozostaje pytanie o zaistnienie TFG w świadomości przeciętnego klienta). Zapewne, jak to w takich przypadkach, jest to kombinacja tych kilku czynników. 

Grecja wciąż liderem

rt 2019 12a 23

Jednak w tym roku już nie tak zdecydowanym jak w latach ubiegłych. Na miejsce letniego wypoczynku wybrało ją 26 proc. klientów, a drugą pod tym względem Turcję – 21,4 proc. Na trzecim miejscu znalazła się Bułgaria (13,5 proc.). Na kolejnych miejscach Egipt (8,7 proc.), Hiszpania (8,7 proc.), Tunezja (4,8 proc.), Albania (2,9 proc.), Włochy (2,1 proc.) oraz Cypr (1,2 proc.) i Chorwacja (0,4 proc.). Jeśli chodzi o dynamikę wzrostu, to spośród krajów z pierwszej dziesiątki pod względem popularności, zdecydowanym zwycięzcą jest Cypr. Na tę wyspę udało się aż o 58 proc. więcej turystów niż rok wcześniej. Na drugim miejscu pod względem dynamiki znalazła się Tunezja – 50,7 proc. Na trzecim zaś Turcja ze wzrostem wynoszącym 36,7 proc. W tym ostatnim przypadku wzrost jest szczególnie imponujący, jeśli chodzi o liczby bezwzględne, bo mówimy o kraju, który zajmuje drugie miejsce pod względem popularności. – Konsekwencją ogromnego wzrostu popularności Turcji jest ranking najpopularniejszych regionów wakacyjnych w tym kraju: na Wybrzeże Egejskie i Riwierę Turecką wyjechało ponad 20 proc. klientów biur podróży....



Andrzej Jarczewski

Wydanie: 12/2019, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail