Sezon 2019, odmiennie niż 2018, przyniósł branży rekordowe wyniki

Styczeń jest miesiącem, w którym można się pokusić o wstępne biznesowe podsumowanie minionego roku w branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Znana jest już znacząca część danych, choć trzeba brać pod uwagę to, że z biegiem czasu będą one podlegać jeszcze modyfikacjom, a także uzupełnianiu przez dotychczas niepublikowane.

rt 2020 01a 18

Temat jest relatywnie rozległy, dlatego można w nim uwzględnić jedynie kilka elementów zdecydowanie istotnych dla ogólnego obrazu sezonu. Są nimi obraz rynku jako całości, rozwój sytuacji na najważniejszych kierunkach wyjazdów turystycznych, główne zmiany biznesowe wśród najważniejszych organizatorów, przybliżony wynik finansowy branży jako całości oraz jej sytuacja w zakresie stabilności finansowej. 

Rynek turystyki wyjazdowej urósł bardziej, niż oczekiwano

Wielu przedstawicieli branży w swoich wypowiedziach bardzo ostrożnie podchodziło do perspektyw koniunktury w minionym już sezonie. Przeważały szacunki, że ogólna liczba klientów nie zmieni się, nieco spadnie lub spadnie nawet w granicach 5 proc. Wzrost przychodów szacowano w przedziale od zera do kilku procent, co wynikało z obserwowanego dość wyraźnego wzrostu cen wycieczek. Ostatnie twarde dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego na temat ruchu czarterowego (stan na 21 stycznia) dotyczą czerwca 2019 r., a dane Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG) – trzeciego kwartału tamtego roku. Zawierają one jednak również część wycieczek dotyczących przyszłego roku, które były w sprzedaży u wielu organizatorów już od połowy sierpnia 2019 r. Po dokonaniu niezbędnych przeliczeń widzimy jednak, że rynek zdecydowanie dominujących w branży imprez lotniczych wzrósł łącznie o nieco ponad 3 proc. z 3,14 do 3,24 mln. Na podstawie dostępnych na razie oficjalnych danych można ocenić, że liczba wycieczek czarterowych wzrosła o nieco ponad 2 proc., a zorganizowanych z udziałem przelotów tanimi liniami o ponad 16 proc. Wzrost przychodów (z uwzględnieniem pozostałej części branży) wyniósł około 8,6 mld zł, czyli z ponad 8,9 do prawie 9,7 mld zł. Różnicę w dynamikach przychodów i liczbie wycieczek spowodował wzrost średniej ceny imprez turystycznych sprzedawanych w 2019 r. Wzrost roli Turcji i Egiptu kosztem innych kierunków Wśród pięciu głównych kierunków omawianych w pierwszych częściach comiesięcznych materiałów, w 2018 r. w czarterach wyraźnie dominowała Grecja (843 tys. klientów) z udziałem 28,6 proc. Wyprzedzała ona Turcję (495 tys. i 16,8 proc.), Hiszpanię (449 tys. i 15,2 proc.), Bułgarię (276 tys. i 9,4 proc.) oraz Egipt (258 tys. i 8,75 proc.). Dane uwzględniają też pasażerów biur podróży w lotach de facto czarterowych, ale statystycznie kwalifikowanych przez przewoźników jako regularne. W roku 2019 zdecydowanie zyskiwały na popularności relatywnie tanie i dobre jakościowo kierunki jak Turcja i Egipt, co jest wyraźnym trendem już od trzech sezonów....



Andrzej Betlej

Wydanie: 1/2020, ŚWIAT BRANŻY
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail