Pierwsze oznaki przewagi podaży na rynku wycieczek

Analiza rocznych zmian cen wycieczek prowadzi wniosku, że rozwój sytuacji w tej kwestii nabrał w lutym całkowicie nowej dynamiki. Zmiany te nie są korzystne dla organizatorów turystyki, za to powinny cieszyć potencjalnych turystów.

 rt 2020 01a 23

Istotą tych zmian jest znaczące wyhamowanie dynamiki bieżących wzrostów cen wyjazdów, a nawet pojawienie się na wielu kierunkach ich nieznacznych lub umiarkowanych spadków. W odniesieniu do typowego, czyli dość systematycznie rosnącego ich poziomu sprzed roku, generuje to istotne obniżenie skali rocznego wzrostu cen. W pierwszych czterech miesiącach (październik-styczeń) prezentowała ona niezbyt zróżnicowany poziom przy średniej +168 zł, po czym w lutym obniżyła się do zaledwie +51 zł. Jeszcze nowsze częściowe dane wskazują, że jej wartość może być w najbliższych tygodniach nawet niższa. Taka sytuacja z reguły świadczy o dość istotnym naruszeniu równowagi popytowo- -podażowej. W obecnej sytuacji bardziej prawdopodobne stają się niedomagania strony popytowej, gdyż podaż nie podlega większym zmianom z powodu deklarowanej przez wielu organizatorów ostrożności w konstruowaniu programów czarterowych na ten sezon, jak również pewnych ograniczeń dotyczących technicznych możliwości zwiększania tempa ekspansji. Wynikają one chociażby z ograniczeń w dostępie do dodatkowych lotniczych możliwości przewozowych spowodowanych przedłużającym się uziemieniem Boeingów B737 Max. Z obecnych informacji wynika, że może ono potrwać do późnych miesięcy letnich, co niemal automatycznie oznacza, że realne zaistnienie Maxów w tym sezonie letnim w programach czarterowych organizatorów może być mocno problematyczne. W sytuacji limitowanych możliwości zmian po stronie podaży logiczny jest wniosek, że o sytuacji rynkowej w dużym stopniu zdecyduje jej rozwój po stronie popytowej, ta zaś kształtowana będzie przez zmiany dochodów gospodarstw domowych i poziom nastrojów konsumenckich. 

Transfery z 2016 r. wspierały turystykę i biura podróży

W tej pierwszej kwestii sytuacja wygląda niestety znacznie mniej korzystnie, niż można by przypuszczać na podstawie skutków doświadczeń, jakie w turystyce wyjazdowej przyniosły wcześniejsze transfery społeczne, w tym zwłaszcza pierwotna wersja programu Rodzina 500+. W jego bezpośrednim następstwie i...



Andrzej Betlej

Wydanie: 2/2020, ŚWIAT BRANŻY
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail