Koronawirus w roli rozdającego karty w tym sezonie turystycznym

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że nie ma w obecnym sezonie istotniejszego czynnika wpływu na turystykę wyjazdową niż zaskakująco silny i powszechny rozwój epidemii powodowanej wirusem COVID-19. Pojawił się on w grudniu 2019 r. w Chinach w mieście Wuhan w prowincji Hubei. Wyraźniej zaznaczył swoją obecność w okolicach 18 stycznia, a dokładny monitoring statystycznych danych dotyczących jego rozwoju WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) rozpoczęła około 22 stycznia.

rt 2020 02a 05

Chociaż dane o rozwoju choroby w Chinach i kilku innych krajach Azji Południowo- Wschodniej wyglądały dość zatrważająco, w Europie długo nie doceniano ryzyka, jakby uważając, że nie jest to problem globalny, ale jedynie azjatycki. Przełom w tej kwestii nastąpił dopiero podczas weekendu 22-23 lutego, gdy pojawiła się istotniejsza, chociaż według późniejszych standardów i tak bardzo niewielka liczba zachorowań w północnych Włoszech. 

Rynki finansowe zareagowały pierwsze

Bardzo wyczulone w kwestiach różnorakiego ryzyka światowe rynki finansowe skojarzyły to zapewne z bardzo liczną chińską diasporą zamieszkująca okolice przedmieść Mediolanu i Bergamo, z licznymi podróżami do Chin i z powrotem, związanymi zwłaszcza z chińskim nowym rokiem 2020 (24-30 stycznia), ale obchodzonym nawet do 8 lutego, gdy przypada oficjalne jego zakończenie zwane Świętem Latarni. W efekcie w poniedziałek 24 lutego natychmiast przystąpiono do gwałtownej wyprzedaży akcji, zwłaszcza z niektórych branż, do których należała też szeroko pojęta branża turystyczna. Niespotykane od ponad 90 lat późniejsze zawirowania na rynkach finansowych szybko przeniosły się na sferę realną, powodując narastające ograniczenia w działalności wielu gałęzi produkcji oraz rodzajów świadczonych usług. Te procesy generować będą generalny spadek aktywności gospodarczej, trudności wielu branż i wzrost bezrobocia, co w sposób oczywisty przełoży się na koniunkturę w branży turystycznej. Nie jest to jednak temat na bieżące rozważania, ponieważ nie jest znanych jeszcze wiele szczegółów programów wspierania gospodarki przez rządy i banki centralne w wielu krajach (w tym w Polsce), ale już dzisiaj można powiedzieć, że ich skala jest historycznie absolutnie bezprecedensowa i nieporównywalna z reakcjami na poprzedni...


Wydanie: 3/2020, ŚWIAT BRANŻY
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail