Komisja Europejska przedstawiła sposoby, w jakie jest udzielana pomoc firmom z sektora turystycznego. Jak podkreśliła Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, turystyka wypracowuje 10 proc. PKB całej Unii, a w 11 krajach członkowskich jej udział przekracza te 10 proc. PKB.
Elastyczność zgodnie z zasadami pomocy państwa, pozwalającymi państwom członkowskim na wprowadzenie programów gwarancyjnych na vouchery i innych programów zapewnienia płynności w celu wspierania przedsiębiorstw w sektorze transportu i podróży oraz zagwarantowania zaspokojenia roszczeń o zwrot kosztów spowodowanych pandemią koronawirusa. Systemy voucherów mogą zostać bardzo szybko zatwierdzone przez Komisję po powiadomieniu przez zainteresowane państwo członkowskie. Finansowanie unijne: UE zapewnia płynność przedsiębiorstwom dotkniętym kryzysem za pośrednictwem inicjatywy na rzecz mechanizmu reagowania na koronawirusy, w ramach zarządzania dzielonego z państwami członkowskimi. Ponadto Komisja udostępniła do 8 mld euro z Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego na finansowanie 100 tys. małych przedsiębiorstw dotkniętych kryzysem. Oszczędzanie miejsc pracy z ulgą finansową do 100 mld euro z programu SURE: Program SURE pomaga państwom członkowskim w pokryciu kosztów krajowych programów pracy krótkoterminowej i podobnych środków umożliwiających przedsiębiorstwom ochronę miejsc pracy. Komisja wspiera również partnerstwa między służbami zatrudnienia, partnerami społecznymi i przedsiębiorstwami w celu ułatwienia przekwalifikowania, zwłaszcza pracowników sezonowych. Łączenie obywateli z lokalną ofertą turystyczną, promowanie lokalnych atrakcji i turystyki oraz Europy jako bezpiecznego celu podróży: Komisja będzie współpracować z państwami członkowskimi w celu promowania systemu voucherów patronackich, w którym klienci będą mogli wspierać swoje ulubione hotele lub restauracje. Komisja będzie również promować ogólnoeuropejskie kampanie promocyjne. Aby uzupełnić środki krótkoterminowe, Komisja będzie nadal współpracować z państwami członkowskimi w celu promowania zrównoważonej turystyki zgodnie z europejskim zielonym ładem i zachęcać do cyfrowej transformacji usług turystycznych, aby zaoferować większy wybór, lepszą alokację zasobów i nowe sposoby zarządzania podróżami i przepływami turystów. Komisja zorganizuje europejską konwencję turystyczną z instytucjami UE, przemysłem, regionami, miastami i innymi zainteresowanymi stronami, aby wspólnie budować przyszłość zrównoważonego, innowacyjnego i odpornego europejskiego ekosystemu turystycznego – „Europejskiej agendy turystyki 2050”