Nadzieja, optymizm, walka

Mimo utrzymujących się wielu niewiadomych turystyka krajowa staje do walki o przetrwanie. Nie ma w tym określeniu żadnej przesady: branża zamarła z dnia na dzień.

rt 2020 05a 09

Właściciele lub d z i e r ż a w c y bazy noclegowej (a wraz z nimi wielu usługodawców) nagle zostali bez przychodów, za to z kosztami. Ponadto ominęły ich Święta Wielkanocne i majówka, zazwyczaj dające konkretny przychód, często pierwszy w sezonie. Sprawdziliśmy, jak radzą sobie i jak widzą najbliższą przyszłość właściciele trzech niewielkich obiektów, położonych zgodnie z sondażowymi preferencjami – o których poniżej – nad morzem, nad jeziorami i w górach. 

Straty na początku sezonu

Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda obiecująco: według badań zleconych, a następnie opublikowanych przez Polską Organizację Turystyczną, 87 proc. Polaków, którzy w ciągu najbliższych kilku tygodni planują wyjazd turystyczno- -wypoczynkowy (z przynajmniej jednym noclegiem), wybiera wypoczynek w Polsce. Pytani o kierunek najczęściej wymieniają góry (34 proc.), morze (27 proc.) oraz jeziora (16 proc.). Teoretycznie zatem prowadzący obiekty noclegowe lub gastronomiczne mogą w myślach już liczyć zyski. A praktycznie? Stanisław Choma jest właścicielem pensjonatu Polonia w Krynicy Morskiej, Joanna Osińska – gospodarstwa agroturystycznego Drawnik nad Drawą na pograniczu Pojezierza Myśliborskiego i Wałeckiego, a Barbara Sojda – gospodarstwa agroturystycznego Przytulia w Beskidzie Makowskim. Wszyscy troje podkreślają, jak bardzo trudny okres mają za sobą. Odwołane rezerwacje i konieczność zwrotu zaliczek to tylko początek problemów. – Straty na samej majówce to np. brak środków na zakup drewna opałowego potrzebnego do ogrzewania domu (250 m kw.) i zapewnienia ciepłej wody przez cały rok – mówi Joanna Osińska. Stanisław Choma szacuje, że na skutek o wiele późniejszego niż zwykle wznowienia działalności dochód zmaleje co najmniej o połowę. Może zatem skorzystali ze wsparcia państwa oferowanego z kolejnych tzw. tarcz antykryzysowych? – Oferowana pomoc to kropla w morzu, dostęp do niej ograniczają skomplikowane i przez to trudne do przejścia procedury, a oferowane środki są za małe nawet na podstawowe przeżycie przedsiębiorcy – wskazuje Barbara Sojda. A Joanna Osińska dodaje: – Nic mi nie wiadomo na temat jakiejkolwiek pomocy dla takiego gospodarstwa...



Marcin Lewicki

Wydanie: 5/2020, ŚWIAT BRANŻY
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail