Sytuacja hoteli, tak jak całej branży, jest bardzo trudna. Bon turystyczny nie poprawił znacząco sytuacji sektora, a wielu właścicieli mniejszych obiektów chce zrezygnować z ich prowadzenia. O sytuację na rynku swoich członków pyta IGHP
Z ankiety, którą IGHP przeprowadziła na początku października wśród hotelarzy, wynika że średnie obłożenie hoteli we wrześniu było, tak jak w sierpniu, zróżnicowane. 31 proc. obiektów odnotowało średnią frekwencję poniżej 30 proc. Kolejna grupa, z frekwencją w przedziale od 31 do 60 proc., to blisko połowa (45 proc.) ankietowanych. Frekwencję powyżej 60 proc. zadeklarowało 24 proc. hoteli. Oznacza to jednak pogorszenie w stosunku do wyników z poprzedniego miesiąca (wzrost udziału w drugiej grupie kosztem grupy trzeciej). Warto zauważyć, że w dalszym ciągu widoczna jest duża różnica między hotelami położonymi w miastach i poza nimi. Udział hoteli spoza miast w trzeciej grupie (frekwencja powyżej 60 proc.) wyniósł 41 proc., podczas gdy obiekty w miastach w tej samej grupie stanowiły tylko 18 proc. Wskazuje to, z jednej strony, na przedłużenie sezonu wakacji w hotelach pobytowych, a z drugiej – kłopoty z popytem w hotelach miejskich. Pogorszył się również wskaźnik średniej ceny za nocleg. We wrześniu ponad 60 proc. hoteli odnotowało niższe ceny niż w roku ubiegłym, przy czym dla 40 proc. spadki były kilkunastoprocentowe. Jednocześnie 14 proc. hoteli utrzymało średnie ceny na ubiegłorocznym poziomie. Również na niskim poziomie utrzymują się pobyty gości zagranicznych – 75 proc. hoteli odnotowało ich udział poniżej 10 proc. (identycznie jak w sierpniu).
Brak perspektyw
Niestety, w pierwszym po wakacjach miesiącu biznesowym nie widać oznak wzrostu popytu z segmentu tzw. przemysłu spotkań (MICE). Aż 80 proc. hoteli zadeklarowało, że jego udział w przychodach września był nie większy niż 10 proc. Nastąpiła natomiast niewielka poprawa w segmencie przyjęć rodzinnych, w tym wesel, ale wciąż blisko 60 proc. hoteli wskazuje jego udział poniżej 10 proc. przychodów. Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kolejne miesiące potwierdzają dotychczasowe obserwacje, tzn. dużą niepewność na rynku usług hotelowych,...