Elektroniczni tłumacze w Krakowie

Rok temu punkty krakowskiej sieci informacji turystycznej zostały wyposażone w elektronicznych tłumaczy. To efekt współpracy spółki Kraków5020, zarządzającej siecią, i firmy Vasco z Krakowa. W czerwcu tego roku w elektronicznych tłumaczy zostali wyposażeni city helpersi, czyli mobilni miejscy pomocnicy, których w wakacje można było spotkać na krakowskich ulicach.

rt 2023 09 936320 566705

Pomagają turystom, biorąc udział w programie realizowanym już po raz trzeci przez Wydział Turystyki Urzędu Miasta Krakowa we współpracy z Krakowskim Forum Kultury. City helpersi to najczęściej dwu- lub trzyosobowe zespoły, które od połowy czerwca do końca sierpnia zajmowały się m.in. udzielaniem informacji turystycznej w obszarze Starego Miasta oraz Kazimierza. Najczęściej odpowiadali na pytania dotyczące aktualnych wydarzeń kulturalnych, oferty krakowskich muzeów, galerii oraz obiektów z okolicznych miejscowości – kopalni soli w Wieliczce, klasztoru w Tyńcu oraz obozu Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Pomagali również w poruszaniu się po mieście. Z doświadczeń city helpersów wynika, że obcokrajowcy częściej od Polaków prosili o pomoc w kupieniu biletów czy skorzystaniu z siatki komunikacyjnej Krakowa. Turyści, którzy przychodzą do stacjonarnych punktów informacji, najczęściej wiedzą, o co chcą zapytać, i jeśli nie znają języka angielskiego, zdarza się, że korzystają z własnych urządzeń lub aplikacji tłumaczących – wspominają pracownicy punktów informacji. W tym sezonie najczęściej obsługiwali Hiszpanów, Włochów i Francuzów, ale wskazywali na duże zainteresowanie Krakowem wśród osób z Dalekiego Wschodu, przede wszystkim z takich krajów jak Japonia, Chiny, Tajlandia, Korea czy Wietnam. – Potrzebowaliśmy narzędzia, dzięki któremu możemy polepszyć jakość świadczonych usług. Żeby można było pomóc każdemu gościowi z zagranicy – mówi Olga Potempa z Kraków 5020. – Translator Vasco odegrał swoją rolę wówczas, gdy turyści nie porozumiewali się po angielsku ani w innych językach, którymi posługują się nasi pracownicy, lub sytuacja była na tyle skomplikowana, że wykraczała poza znajomość języka.


Wydanie: 9/2023, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail