Według najnowszych danych turystyka tego śródziemnomorskiego kraju powróciła do poziomu sprzed pandemii już jesienią tego roku. Jak ogłosił Urząd Statystyczny Malty (NSO), od stycznia do października 2023 r. kraj ten odwiedziło 2,6 mln zagranicznych gości. Wpływy z tego tytułu osiągnęły 2,4 mld euro.
Oznacza to, że turystyka tego wyspiarskiego kraju przekroczyła z nawiązką rekordowe wyniki sprzed czterech lat. W 2019 r. zagraniczni goście wsparli maltańską gospodarkę kwotą mniejszą o 200 mln euro (2,2 mld euro). A warto dodać, że wtedy odwiedziła ten kraj rekordowa liczba turystów (2,8 mln). Ale i pod tym względem rok 2023 będzie prawdopodobnie lepszy. Według prognoz, do końca grudnia ruch turystyczny osiągnie tu 3 mln gości. Swój wkład w nadspodziewanie dobre wyniki maltańskiej turystyki mają także przybysze z Polski. Według danych NSO przez dziesięć miesięcy tego roku Maltę odwiedziło 130 tys. turystów z Polski. W samym październiku było ich o 14 tys. więcej niż np. Hiszpanów (9,5 tys.). Obecnie znajdują się oni w czołówce pięciu europejskich narodów, które najliczniej odwiedziły Maltę do tej pory – obok Włochów, Brytyjczyków, Francuzów i Niemców. Warto dodać, że w 2022 r. ten śródziemnomorski kraj odwiedziło 143 tys. turystów z Polski. Przed nami jeszcze dane za listopad i grudzień, więc dużo wskazuje na to, że także w tym roku polski kierunek będzie lepszy niż w 2022 r.
– Pierwotnie planowaliśmy, że nasza turystyka powróci do stanu z 2019 r. z końcem tego roku. Jest to dla nas wielkie zaskoczenie, że dane są bardziej optymistyczne, niż zakładaliśmy. Podobnie jest z liczbą turystów z Polski. Zakładamy, że ten rok zamkniemy z liczbą 160 tys. polskich gości. W przyszłym roku zawieszamy sobie jeszcze wyżej poprzeczkę. Naszym celem będzie przyciągnięcie 200 tys. turystów z Polski w skali roku – powiedział John Mary Attard, regionalny dyrektor biura Maltańskiej Organizacji Turystycznej w Warszawie. Zdaniem ministra turystyki Malty perspektywy dla tamtejszej turystyki na rok 2024 są bardzo obiecujące. Spodziewany jest dwucyfrowy wzrost w pierwszych trzech miesiącach nowego roku. W planach jest także uruchomienie kolejnych zagranicznych biur Maltańskiej Organizacji Turystycznej oraz rozwój działań w celu budowania marki Malty jako całorocznego kierunku turystycznego.