Turystyka zmienia się na naszych oczach. Pojawiają się nowe oczekiwania i zaspokajające je usługi. Na rynek wchodzą nowe pokolenia turystów mających zupełnie inne potrzeby i oczekiwania. W którą stronę będzie zmierzać turystyka w najbliższych latach, pokazuje badanie Future Travel Trends 2024 przeprowadzone przez Marriott Bonvoy. Okazuje się, że zrównoważony rozwój, sztuczna inteligencja i podróże w duchu slow – to kluczowe trendy w branży turystycznej na najbliższe trzy lata.
Podróże nie tylko wróciły do porządku dziennego, ale zajmują pierwsze miejsce na liście. W zależności od regionu i grupy demograficznej jednostki zmieniają doświadczenia podróżnicze z czegoś przyjemnego, co warto mieć, w coś, co muszą mieć, zmieniając pozycję eksploracji jako istotnej zasady zdrowego, szczęśliwego i sensownego życia. Zapotrzebowanie jest jasne: w całej Europie ponad trzy czwarte (79 proc.) konsumentów planuje wyjazd na wakacje w 2024 r., przy czym odsetek ten rośnie do około dziewięciu na 10 respondentów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (93 proc.) i Arabii Saudyjskiej (89 proc.). Mniej niż 10 proc. respondentów w regionach takich jak Francja (8 proc.), Włochy (5 proc.) i Arabia Saudyjska (5 proc.) nie planuje wakacji w ciągu najbliższych trzech lat, przy czym odsetek ten wynosi zaledwie 2 proc. w ZEA.
– Teraz, kiedy rynek podróży rekreacyjnych na powrót się unormował, jesteśmy w lepszej sytuacji, jeżeli chodzi o przyszłe trendy i nawyki podróżowania w tym sektorze w ciągu najbliższych kilku lat. Wzrost popularności podróży po pandemii nadal jest odczuwalny, ale ze względu na to, jakie znaczenie ma dla ludzi podróżowanie, nastąpiła radykalna zmiana w myśleniu i priorytetyzacji funduszy. Widzimy, że ludzie mają bardziej przemyślane i emocjonalne podejście do podróży, które naprawdę rozwija się w zgodzie z ich podstawowymi wartościami – zauważa Neal Jones, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Marriott International – Europa, Bliski Wschód i Afryka
EUROPEJCZYCY CHCĄ WIĘCEJ PODRÓŻOWAĆ
Przez najbliższe trzy lata europejscy podróżni mają zamiar zwiększyć wydatki na krótkie urlopy i wakacje, a przy tym będą zwracać uwagę na zrównoważony rozwój większą niż kiedykolwiek wcześniej. Wysokie temperatury w niektórych częściach Europy mogą jednak wpływać na to, kiedy i dokąd ludzie będą wyjeżdżać na swoje letnie wakacje w nadchodzących latach.
Na pierwszy plan wysuną się również inne kluczowe trendy. Ważnym narzędziem planowania wakacji stanie się sztuczna inteligencja – wykorzystuje ją do tego już co piąta osoba (21 proc.). Innym ważnym tematem będą alternatywne lokalizacje – podobne do tradycyjnych miejsc docelowych, ale położone bliżej i tańsze. Kolejnym znaczącym trendem będą wakacje w duchu slow, podczas których podróżni nie spieszą się, wchodzą w kontakt z lokalną kulturą, odcinają się od technologii i minimalizują swój wpływ na środowisko. Takie są najważniejsze wnioski z europejskich badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech. Badanie Future Travel Trends 2024 zostało przeprowadzone przez Marriott Bonvoy we współpracy...