Niemcy po raz kolejny liderem rynku w europejskim rankingu destynacji kulturalnych – UEFA EURO 2024 szansą dodatkowy popyt na podróże.
Wyjątkowy krajobraz artystyczny i kulturowy Niemiec stanowi silną motywację do wyjazdów dla turystów zagranicznych. Spośród 173 mln podróży kulturalnych Europejczyków na całym świecie w 2023 r. 18,7 mln trafiło do Niemiec. Niemcy, z jedenastoprocentowym udziałem w rynku, w światowym rankingu kierunków podroży kulturoznawczych już po raz jedenasty potwierdziły, że są numerem jeden. Wycieczki miejskie stanowią ważny segment niemieckiej turystyki przyjazdowej: z łącznej liczby 31,5 mln wyjazdów wakacyjnych Europejczyków do Niemiec w 2023 r. 12,9 mln wyjazdów odbyło się do metropolii – co stanowi udział na poziomie 41%.
Dzięki ukierunkowanemu marketingowi tematycznemu Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) zwiększa swoje zaangażowanie w pozycjonowanie Niemiec jako kosmopolitycznego i zrównoważonego kierunku podróży kulturalnych w roku 2024.
- Turystyka kulturalna i miejska będzie trendem wśród europejskich turystów w 2024 roku. Tak wynika z analiz Europejskiej Komisji ds. Turystyki, które zawarto w badaniu „Monitoring Sentiment” dla podróży po Europie przeprowadzonym w październiku 2023 r. W tym kontekście Niemcy mogą zdobyć jeszcze większą popularność dzięki szerokiej ofercie historycznych dóbr kultury, obiektów światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO i niezwykle ożywionej scenie artystycznej. Ponadto w ciągu roku odbędą się wydarzenia i rocznice, które już teraz cieszą się dużym zainteresowaniem na arenie międzynarodowej. Szczególnym wydarzeniem będą Mistrzostwa Europy w piłce nożnej wraz z programem kulturalnym, który zgromadzi ludzi również poza stadionami na ponad 300 wydarzeniach, które związane będą z piłką nożną - wyjaśnia Petra Hedorfer, prezes zarządu DZT.
Badania przeprowadzone w 18 krajach przez Instytut Sinus na zlecenie DZT potwierdzają duże zainteresowanie kulturą i podróżami. 76 procent ankietowanych chciałoby, aby miejsce ich wypoczynku było zróżnicowane kulturowo, 79 procent z wyprzedzeniem zapoznało się z ofertą kulturalną w miejscu, w którym spędza wakacje, a 78 procent szukało informacji o tradycjach i zwyczajach kulturowych danego regionu.
Od kwietnia 2024 r. nowa kampania „Niemcy – kraj kultury i sztuki” zaprezentuje kosmopolityczną scenę artystyczną, jako istotny element jakości życia w miastach i regionie oraz jako podstawę tożsamości regionalnej na obszarach wiejskich. Nacisk zostanie położony na aspekty nowoczesności, czyli na centra kulturalne, w których gromadzą się artyści z całego świata, sztuka w przestrzeni publicznej, nowoczesny duch winiarzy w tradycyjnych krajobrazach kulturowych lub wydarzenia muzyczne cieszące się międzynarodowym uznaniem. Z drugiej strony kampania DZT „52 obiekty światowego dziedzictwa UNESCO w Niemczech” porusza aspekty ochrony zabytków, kultywowania zwyczajów i tradycji oraz zrównoważonej kultury i przyrody. W ramach kolejnej kampanii DZT „Zostań na dłużej” opracowano osiem tras wycieczkowych, które mają zachęcić do dłuższego pobytu w Niemczech. Jest to również główny cel kampanii DZT na rzecz zrównoważonego rozwoju „Simply FEEL GOOD” (Po prostu poczuj się dobrze), która promuje certyfikowane miejsca i oferty turystyczne.
Podczas UEFA EURO 2024 zagraniczni goście w dziesięciu niemieckich miastach-gospodarzach mogą spodziewać się różnorodnego programu, który spodoba się zarówno miłośnikom kultury jak i piłki nożnej oraz zachęci ich do dialogu i uczestnictwa w zaplanowanych wydarzeniach. We współpracy z EURO 2024 GmbH, spółką joint venture DFB i UEFA mającą na celu organizację turnieju piłkarskiego, DZT motywuje potencjalnych podróżujących do Niemiec, aby oprócz udziału w meczach piłkarskich zwiedzali także obiekty i okolicę, a tym samym wydłużyli swój pobyt w Niemczech.
Kolejnym tematem kulturoznawczym DZT w 2024 r. jest jubileusz 250. urodzin Caspara Davida Friedricha. W 35. rocznicę upadku Muru Berlińskiego DZT zaprezentuje innowacyjne rozwiązania w regionach niegdyś oddzielonych wewnętrzną granicą niemiecką, szczególnie w coraz bardziej popularnym segmencie „workation”, łączącym pracę i wypoczynek. Z myślą o roku 2025 r., DZT promować będzie Chemnitz jako Europejską Stolicę Kultury.