Rywalizacja o tytuł Hotelu z Pomysłem Roku w XVII edycji naszego konkursu była niezwykle wyrównana i praktycznie do ostatniego głosu członka 31-osobowej kapituły, składającej się z najlepszych ekspertów na rynku, ważyły się losy zwycięstwa. Na końcu ważyły się między trzema hotelami, które działają, lub wkrótce będę działać, pod jednym z trzech soft brandów sieci Marriott International.
Ostatecznie zwyciężył otwarty w połączonych pałacach Szaniawskich i Branickich warszawski hotel Verte – pierwszy w Polsce pod marką Autograph Collection, wyprzedzając krakowskie Garamond – pierwszy w Polsce pod marką Tribute Portfolio, i H15 Luxury Palace, który podpisał już umowę na wejście pod markę Luxury Collection, jako drugi po warszawskim Bristolu. Ale nie tylko hotele pod sieciowymi soft brandami walczyły do końca o zwycięstwo – choć one również, jak krakowskie Stradom House, Autograph Collection („ten hotel uczy konserwatywny Kraków, czym jest luksus”) i The Crown, Handwritten Collection („Kraków ma ostatnio szczęście do ciekawych hoteli. The Crown to potwierdza”). Tuż za podium znalazły się dwa zupełnie różne obiekty z Gdańska: Montownia Lofts & Experience w byłej hali montażowej silników do łodzi podwodnych („genialna adaptacja budynku o charakterze przemysłowym do potrzeb gościa hotelowego, konferencji i gastronomii) i Dwór Uphagena w XIX-wiecznym kompleksie poszpitalnym („kolejna kultowa realizacja Grupy Arche, wobec której bardzo ciężko przejść obojętnie.
Wielki rozmach, ale jak zawsze, tak i tym razem – bez sztampy”). W pierwszej dziesiątce znalazły się też m.in. wegański aparthotel, również pod kątem wykorzystanych materiałów przy projektowaniu oraz wyposażeniu, i hotel w Karkonoszach w stylu alpejskim. Pomysłów na zachwycające hotele, bezbłędnie zrealizowane, jak widać, nie brakuje mimo trudnych czasów dla inwestycji hotelarskich. Jak stwierdził jeden z jurorów, Rafał Abramczyk z firmy hotel AG, „generalizując, każdy, kto wybudował w ostatnim czasie hotel, powinien dostać tę nagrodę. Przeszkody, brak finansowania, huśtawka nastrojów branży, entuzjazm przeplatany z pesymizmem. To nie są idealne warunki do realizacji projektu...