Dla niemieckiej turystyki wyjazdowej ubiegły rok okazał się wyjątkowo udany – cudzoziemcy zarezerwowali więcej noclegów niż w 2019 r. Do tego liczne imprezy w roku 2024 mają szanse znów przyciągnąć mnóstwo turystów.
Według Federalnego Urzędu Statystycznego liczba międzynarodowych noclegów w roku 2023 wzrosła o 18,8 proc. w stosunku do roku 2022. Tym samym ważne rynki źródłowe wyrównały, a nawet przekroczyły rekordowe wyniki z 2019 r. Według analiz przeprowadzonych przez IPK International World Travel Monitor, Niemcy utrzymały drugą pozycję jako najpopularniejszy cel podróży w Europie. Na pierwszym miejscu uplasowała się Hiszpania. Tendencje podróżnicze konsumentów na całym świecie pokazują, że pozytywny trend może utrzymać się także w 2024 r. Według IPK International 95 proc. turystów zamierza ponownie wyjechać w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 28 proc. planuje podróżować częściej niż w poprzednim roku. Petra Hedorfer, prezes zarządu Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT), komentuje:
– Mamy duże szanse na osiągnięcie rekordowych wyników z 2019 r. już w tym roku. Indeks klimatu biznesowego w panelu ekspertów DZT ds. branży turystycznej wzrósł do 54 punktów w pierwszym kwartale 2024 r.
– to najwyższy wynik od czasu rozpoczęcia badania dwa lata temu. Świadczy to o wysokim uznaniu, jakim Niemcy cieszą się jako cel podróży, pomimo niestabilnych czynników gospodarczych, rosnących kosztów i konfliktów geopolitycznych.
2023: ZNACZĄCY WZROST WE WSZYSTKICH REGIONACH ŚWIATA
Europejskie rynki źródłowe wygenerowały w 2023 r. prawie 77 proc. wolumenu w niemieckiej turystyce przyjazdowej. Federalny Urząd Statystyczny odnotował ponadprzeciętny wzrost liczby noclegów z USA (+22 proc.). Pozytywne trendy pojawiły się również na rynkach azjatyckich, szczególnie w IV kwartale 2023 r. Holandia (11,5 mln noclegów) pozostaje zdecydowanie głównym rynkiem źródłowym dla niemieckiej turystyki przyjazdowej, przed Szwajcarią (6,8 mln noclegów). USA awansowały z piątego na trzecie miejsce (6,5 mln noclegów). Kolejne lokaty zajęły Wielka Brytania, Austria i Polska. Według analiz IPK International 31,5 mln z 53,8 mln podróży z Europy do Niemiec stanowiły wyjazdy wakacyjne, w tym 12 mln krótkich i 19,5 mln długich pobytów urlopowych. 11,2 mln podróży miało na celu odwiedzenie krewnych lub przyjaciół. Rynek podróży służbowych – dzięki wzrostowi ich liczby z 9,2 do 11,1 mln – osiągnął 21-procentowy udział w całkowitej liczbie przyjazdów z Europy, zbliżając się jeszcze bardziej do poziomu sprzed kryzysu. W tym segmencie podróże premium (targi, wystawy, konferencje, kongresy i imprezy motywacyjne) stanowiły 57...