Maltańska Organizacja Turystyczna (Malta Tourism Authority – MTA) podsumowała I kwartał bieżącego roku. Polscy turyści znaleźli się już na podium europejskich gości. Dla maltańskiej turystyki rok 2024 stoi pod znakiem przełączenia się na tryb „cała naprzód”.
Po odbudowaniu się po pandemii, a następnie osiągnięciu historycznych wyników w roku 2023 (przełamana bariera 3 mln turystów) ten śródziemnomorski kraj zmierza w stronę kolejnych wzrostów. I to osiąganych dzięki przybyszom z Polski. Według danych MTA, od stycznia do marca 2024 r. Maltę odwiedziło 61,7 tys. polskich turystów. To o 25 tys. więcej (wzrost o 70 proc.) niż w analogicznym okresie 2023 r. Przełożyło się to na znaczący wzrost wpływów do maltańskiej gospodarki. W I kwartale 2024 r. polscy goście zasilili ją kwotą 35 mln euro (w porównaniu z 23 mln euro w 2023 r.). Ogromny wzrost zainteresowania Maltą wśród polskich odbiorców wynika z jednej strony z rozbudowanej i dostępnej przez cały rok siatki bezpośrednich połączeń lotniczych z największych miast (Warszawa, Katowice, Poznań, Wrocław, Kraków, Gdańsk).
Z drugiej strony zdaje egzamin pozycjonowanie Malty jako kierunku całorocznego, mającego bogatą ofertę turystyczną o różnych porach roku.
– To sprawia, że staje się ona kierunkiem wielokrotnego wyboru – podkreśla John Mary Attard, regionalny dyrektor biura MTA Warsaw. Potwierdzają to wewnętrzne dane MTA. Według nich przyjazdy z Polski na Maltę rozkładają się w miarę równomiernie na wszystkie pory roku. Dla przykładu, okres letni, który trwa od czerwca do końca sierpnia, odpowiada tylko za 24 proc. całego rocznego ruchu turystycznego z naszego kraju. Imponujący wynik I kwartału oznacza awans Polski w rankingu europejskich gości. W zeszłym roku zajmowaliśmy czwarte miejsce, a obecnie stanęliśmy na trzecim stopniu podium, za Brytyjczykami (108 tys.) i Włochami (91 tys.). Pierwsza trójka nacji europejskich odpowiadała za 44 proc. ogółu turystów odwiedzających Maltę w I kwartale 2024 r. Według prognoz MTA, w tym roku Maltę odwiedzi jeszcze więcej turystów z Polski niż w ubiegłym. Awans i utrzymanie się na trzecim miejscu wśród europejskich gości z pewnością przyczyni się do osiągnięcia tego celu. Sektor turystyczny na Malcie odpowiada za 30 proc. PKB gospodarki tego kraju.