słabszy niż rok temu W czerwcu hotele odnotowały gorsze obłożenie w porównaniu z zeszłym rokiem – wynika z ankiety IGHP. To częściowo efekt „przeniesienia” weekendu czerwcowego na koniec maja. Frekwencję powyżej 50 proc. zanotowało 4/5 ankietowanych hoteli, czyli tyle samo co w maju br.
Hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było tylko 3,5 proc., natomiast obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 4/5 (tyle samo co w maju), w tym prawie połowa (47 proc.) obiektów powyżej 70 proc. (6 p.p. lepiej niż miesiąc temu). Wyniki minionego miesiąca były lepsze od majowych dla hoteli biznesowych i nieco słabsze dla obiektów wypoczynkowych. W grupie hoteli biznesowych blisko 4/5 uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym ponad połowa (54 proc.) powyżej 70 proc. To wyniki lepsze niż w maju o 12 p.p. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło tylko 4 proc. hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie było niższe niż miesiąc temu: 72 proc. hoteli zapełniło się więcej niż w połowie, w tym 44 proc. z obłożeniem powyżej 70 proc. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było 8 proc.
Wskaźniki obłożenia były na niższym poziomie od uzyskanych rok temu. Dla 39 proc. hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym 1/5 obiektów zanotowała obniżenie do 5 p.p. 36 proc. hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym 17 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 p.p. 1/4 hoteli miała wyniki na takich samych poziomach jak w zeszłym roku. Dane w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe ponownie różniły się, jak w poprzednich miesiącach, z wyłączeniem maja. Dla 1/3 hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym 14 proc. obiektów zanotowało wzrost frekwencji do 5 p.p. 2/5 hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 21 proc. stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 p.p.
Wśród obiektów wypoczynkowych w 44 proc. hoteli wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym najliczniejszą grupę 24 proc. stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 p.p. Również 44 proc. obiektów pogorszyło obłożenie, z najliczniejszą grupą także 24 proc. z frekwencją niższą do 5 p.p. W czerwcu goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 30 proc., hotele biznesowe przyjęły ich 31 proc., a wypoczynkowe 27 proc. W czerwcu średnie ceny nadal rosły rok do roku, ale tempo ich wzrostu spadło. Odpowiedzi hotelarzy wskazują, że ponad połowa (51 proc.) hoteli (20 p.p. mniej niż w maju) podniosła ceny w stosunku do czerwca 2023 r., w tym 1/3 odnotowała wzrost do 10 p.p. 49 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 18 proc. utrzymało te same ceny, a 24 proc. zanotowało spadek do 10 proc.