Letnie podróże Polaków

Jak wynika z raportu International Travel Confidence Index 2024 opracowanego na zlecenie Allianz Partners, znaczna większość Polaków (84 proc.) planuje wyjazd wakacyjny. Choć podróże krajowe w stosunku do ubiegłego roku tracą nieco na popularności, to i tak większość rodaków urlop spędzi w Polsce (64 proc.).

Wśród osób wyjeżdżających za granicę popularność zyskują kierunki europejskie. Z roku na rok coraz większą popularnością cieszy się turystyka miejska. Taka forma spędzenia urlopu zyskała 5 p.p. r/r i wybierze ją 19 proc. ankietowanych. Na urlop za granicą zdecyduje się 36 proc. badanych, z czego 32 proc. chce pozostać na Starym Kontynencie, który to kierunek zyskał 5 p.p. r/r. Największym apetytem na wyjazdy zagraniczne cechują się osoby w wieku 18-24 lat – 48 proc. z nich deklaruje zamiar spędzenia wakacji w innych krajach.

Średni budżet, jaki w tym roku zamierzają przeznaczyć Polacy na swój urlop, wzrósł r/r o 608 zł i wynosi obecnie 5 464 zł. Do tego aż 56 proc. badanych przyznaje, że kwota, jaką przeznaczą na wyjazd wakacyjny, to 3 tys. zł lub więcej. Najwięcej, bo aż 6 656 zł, są gotowe przeznaczyć na wakacje osoby w wieku od 35 do 49 lat. Zgodnie z badaniem aż dwie na trzy osoby w wydatkach na wakacje uwzględnią ubezpieczenie turystyczne. Główne powody jego zakupu to zapewnienie opieki medycznej i powrotu do kraju w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń (55 proc.), zwrot kosztów ewentualnych świadczeń medycznych (49 proc.) oraz ochrona przed nieprzewidzianymi zdarzeniami podczas podróży (48 proc.). Choć budżety wakacyjne znacznie wzrosły, to zapewnienie sobie zwrotu kosztów w przypadku odwołania podróży – jako powód zakupu ubezpieczenia turystycznego – zgłasza mniej niż 1/3 badanych, a chęć ochrony bagażu – tylko 27 proc. Z raportu wynika, że Polacy na wakacjach chcą spróbować tego, co nowe – dla 83 proc. badanych istotny jest ten aspekt wyjazdu wakacyjnego.

Ubezpieczeni oczekują pełnego dostępu do konsultacji medycznych – 89 proc. zgadza się ze stwierdzeniem, że czują się chronieni, jeśli ubezpieczyciel zapewnia im możliwość czatu z lekarzem lub dostępu do infolinii medycznej w formacie 24/7 w każdym miejscu na świecie. Coraz częściej rozważamy wpływ wyjazdu wakacyjnego na środowisko – o 5 p.p. r/r, do 57 proc., zwiększył się odsetek osób, które są skłonne wydać więcej na wakacje, jeśli w ten sposób ich urlop będzie cechował się np. niższym śladem węglowym. Choć z drugiej strony gotowość do zmiany planów wakacyjnych, by zmniejszyć swój ślad środowiskowy, deklaruje o 3 p.p. mniej badanych niż przed rokiem – dokładnie 51 proc. respondentów. Social media są źródłem wakacyjnych inspiracji – 56 proc. badanych pomysły na wakacyjne wyjazdy czerpie z platform społecznościowych. Część Polaków będzie pracować zdalnie podczas wakacyjnego wyjazdu – 27 proc. badanych uważa taki scenariusz za prawdopodobny. Wyjazd w pojedynkę to nie problem – 30 proc. badanych deklaruje, że prawdopodobnie będzie podróżować w pojedynkę. Najbardziej obawiamy się zachorowania podczas urlopu – to zmartwienie dla 53 proc. badanych.


Wydanie: 7/2024, AKTUALNOŚCI


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail