Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) w trakcie spalania w silniku samolotu emituje porównywalnie dużo CO2, jak tradycyjne paliwo ropopochodne, ale jego emisja netto może być znacznie niższa (od 30 do nawet 85 proc.) dzięki dobrze zaprojektowanemu procesowi produkcji oraz odpowiednio dobranym surowcom.
Jak zauważają eksperci międzynarodowej firmy doradczej Kearney, SAF (Sustainable Aviation Fuel) może odegrać istotną rolę w dekarbonizacji światowego lotnictwa, trzeba jednak uważać, by produkcja tego rodzaju paliw nie przyniosła więcej szkody niż pożytku. Obecnie preferowana technologia HEFA (przetwarzanie estrów i kwasów tłuszczowych) nie jest rozwiązaniem ostatecznym, ale półśrodkiem koniecznym do czasu upowszechnienia się bardziej efektywnych technologii. Potrzeba odejścia od tradycyjnych paliw w sektorze lotniczym staje się tymczasem coraz bardziej paląca, o czym mogą świadczyć niedawne strajki aktywistów klimatycznych, wprowadzane unijne regulacje czy zapowiedzi światowych lotnisk.
POTRZEBA SZUKANIA ROZWIĄZAŃ PROEKOLOGICZNYCH
Głośnym echem w lipcu br. odbiło się zablokowanie przez aktywistów klimatycznych ruchu na niemieckim lotnisku Kolonia/Bonn. Pod hasłem „Ropa zabija” protestujący domagali się podpisania międzynarodowego porozumienia, które ureguluje globalne wycofanie ropy naftowej, gazu i węgla do 2030 r.
– także w sektorze lotniczym. Podobne zapowiedzi słychać ze strony ponadpaństwowych regulatorów czy operatorów globalnych portów lotniczych. W 2023 r. Parlament Europejski przyjął prawo zobowiązujące unijne lotniska i dostawców paliwa do zapewnienia, że od 2025 r. co najmniej 2 proc. paliw lotniczych będzie ekologicznych, a udział ten będzie sukcesywnie rósł aż do 70 proc. w roku 2050.
W kwietniu br. singapurskie lotnisko Changi zapowiedziało z kolei, że od 2026 r. wszystkie startujące z niego samoloty będą musiały korzystać z domieszki zrównoważonego paliwa (SAF). Jego wykorzystanie może być w najbliższych latach najważniejszym sposobem na ograniczenie emisyjności lotów pasażerskich. Eksperci firmy Kearney zwracają jednak uwagę, że obecna produkcja SAF jest niewystarczająca...