3/4 hotelarzy oceniło sezon wakacyjny dobrze – to wynik ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego przeprowadzonej na początku września. W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku hotele w sierpniu poprawiły obłożenie dzięki dobrym wynikom obiektów wypoczynkowych, a tempo wzrostu średnich cen utrzymało się na podobnym poziomie jak miesiąc wcześniej.
Łącznie hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było 8 proc., a obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 85 proc. obiektów (8 p.p. więcej niż lipcu), w tym 60 proc. powyżej 70 proc. (13 p.p. powyżej lipca). W grupie hoteli biznesowych blisko 3/4 uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 38 proc. powyżej 70 proc. To wyniki lepsze niż w lipcu o ok. 10 p.p. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 13 proc. hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie było jeszcze wyższe niż miesiąc temu: 94 proc. zapełniło się więcej niż w połowie (o 8 p.p. lepiej), w tym 78 proc. miało obłożenie powyżej 70 proc. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było tylko 3 proc.
Dla 1/3 hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym 16 proc. obiektów zanotowało obniżenie do 5 p.p. Ale połowa hoteli poprawiła obłożenie, w tym 22 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 p.p. 17 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach co w zeszłym roku. W sierpniu średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu utrzymało się na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi ankietowanych wskazują, że 70 proc. hoteli (o 1 p.p. więcej niż w lipcu) podniosło ceny w stosunku do sierpnia 2023 r., w tym prawie połowa (49 proc.) odnotowała wzrost do 10 proc., a 30 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 16 proc. utrzymało ceny, a 10 proc. zanotowało spadek do 10 proc. Hotelarze pozytywnie ocenili wakacje. W całej grupie ankietowanych 3/4 ocenia sezon wakacyjny dobrze, w tym 1/3 poniżej oczekiwań. 15 proc. obiektów oceniło go źle, a dla 11 proc. nie ma on istotnego znaczenia. Co zrozumiałe, oceny różnią się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe. Te pierwsze w 54 proc. oceniają wakacje dobrze (28 proc. poniżej oczekiwań), 21 proc. źle, a dla 1/4 nie mają one znaczenia. Obiekty wypoczynkowe w 94 proc. oceniają dobrze (53 proc. poniżej oczekiwań), żaden hotel nie zaznaczył odpowiedzi „źle”, a dla 3 proc. nie mają one znaczenia.