Booking.com musi przestrzegać unijnych przepisów

Platforma najmu i usług turystycznych Booking.com od 14 listopada musi w pełni przestrzegać unijnych przepisów o rynkach cyfrowych (DMA) – poinformowała KE. Oznacza to m.in., że serwis nie może już zobowiązywać hoteli i innych usługodawców do oferowania niższych cen tylko na platformie.

rt 2024 11 223827

W maju tego roku KE uznała platformę Booking.com za tzw. strażnika dostępu, czyli firmę z dominującą pozycją na rynku usług pośrednictwa online, w ramach unijnych przepisów o rynkach cyfrowych (DMA). Ich celem jest zapewnienie uczciwej konkurencji na rynku UE. Jako strażnik dostępu Booking.com miał sześć miesięcy na spełnienie wszystkich istotnych zobowiązań wynikających z DMA, w tym zaoferowanie większego wyboru i swobody swoim konsumentom i partnerom biznesowym. Termin właśnie minął. W praktyce oznacza to, że od czwartku firma nie może już zobowiązać współpracujących z nią hoteli i dostawców usług turystycznych, w tym wypożyczalni samochodów, do oferowania niższych cen jedynie na platformie Booking.com. Wcześniej platforma zobowiązywała partnerów do podpisywania tzw. klauzul parytetu, zgodnie z którymi hotele i inni usługodawcy współpracujący z serwisem mogli przedstawiać najlepsze oferty tylko na Booking.com, a nie np. na własnych stronach internetowych lub innych platformach. Booking.com nie może też wprowadzać środków podobnych do klauzul parytetu, w tym nie może zwiększać stawek prowizji lub usuwać z listy ofert usługodawców, jeśli podają inne ceny poza Booking.com.

– Dzięki temu inne platformy i firmy turystyczne mogą konkurować na uczciwszych warunkach, co będzie prowadzić do innowacji i niższych cen – zapewniła w czwartkowym oświadczeniu Komisja. Hotele i inne firmy turystyczne będą też miały regularny dostęp w czasie rzeczywistym do danych generowanych przez klientów rezerwujących ich usługi za pośrednictwem Booking. com. Jak zapewnia KE, pozwoli to hotelom i świadczącym usługi turystyczne na opracowywanie ofert korzystniejszych i bardziej dopasowanych do potrzeb klientów, tak żeby były jak najbardziej konkurencyjne na rynku. W ramach DMA Booking.com zobowiązany jest też do przedstawiania KE regularnych raportów zgodności platformy z przepisami. Taki raport będzie dostępny na stronie Komisji. Niezależnie od tego platforma będzie musiała przedstawić KE opis technik stosowanych do profilowania konsumentów oraz raporty na ten temat. Firma musi przechowywać wszystkie dokumenty i informacje o wdrażaniu przez nią ustawy. Jeśli KE uzna, że Booking.com narusza przepisy o DMA, może nałożyć na platformę karę grzywny w wysokości do 10 proc. całkowitego światowego obrotu firmy lub 20 proc., gdy naruszenia będą się powtarzały. W razie regularnego nieprzestrzegania przepisów KE będzie mogła przyjąć dodatkowe środki zaradcze i nawet zobowiązać platformę do sprzedaży przedsiębiorstwa lub jego części.


Wydanie: 11/2024, AKTUALNOŚCI


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail