2024 – jaki to był rok?

Jak co roku zapytaliśmy ludzi z szeroko rozumianej branży turystycznej, jaki był dla nich ten rok.

rt 2024 12 586370

Dzięki rozwojowi połączeń lotniczych mogliśmy rozbudować ofertę i dostosować ją do oczekiwań klientów

 Karolina Warzybok, prezes Ecco Holiday

Miniony rok był dla branży turystycznej okresem stabilizacji po latach pełnych wyzwań. Choć geopolityka, szczególnie na Bliskim Wschodzie, wpłynęła na realizację wyjazdów do Jordanii i Izraela, to otworzyły się przed nami nowe perspektywy. Dzięki rozwojowi połączeń lotniczych mogliśmy rozbudować ofertę i dostosować ją do oczekiwań klientów. W 2024 r. szczególną popularnością cieszyły się wyjazdy objazdowe organizowane przez Ecco Travel. Chiny, Japonia, RPA i USA – to kierunki, które cieszyły się rekordowym zainteresowaniem.

Zniesienie wiz do Chin było dla nas przełomowym momentem. Programy takie jak „Latające góry w Zhangjiajie” przyciągnęły turystów szukających niepowtarzalnych doświadczeń. Klienci coraz częściej wybierali również bardziej ekskluzywne oferty, co pokazuje, że chcą podróżować intensywnie i wyjątkowo. W ofercie pojawiło się też wiele nowych programów wycieczek objazdowych, na takich kierunkach jak Peru, Korea Południowa, Uzbekistan czy Chiny. Rok 2024 to także sukces Ecco Holiday, w którego ofercie najpopularniejsze były wypoczynkowe wyjazdy na Maltę i Cypr. W Ecco Travel ogromnym zainteresowaniem cieszyły się programy łączące zwiedzanie z relaksem, a także podróże obejmujące kilka krajów w jednym wyjeździe. Naszym priorytetem pozostaje różnorodność propozycji oraz dostarczanie autentycznych wrażeń, które pozwalają odkrywać prawdziwe piękno świata. Te osiągnięcia pokazują, że Ecco Holiday jest gotowe na kolejne wyzwania i kontynuację dynamicznego rozwoju w nadchodzących latach. 

Jesteśmy przekonani, że następny rok okaże się powrotem do normalnej sytuacji sprzedażowej

Piotr Maciej Pilch, prezes zarządu Eco New – Eco Marine

W krótkich słowach: to nie był dobry rok w biznesie jachtowym – sprzedaż ewidentnie spadła, co dotyczy zwłaszcza małych jachtów do 8 m długości. Mimo wielu starań i corocznie organizowanych imprez jachtowych nie odnotowaliśmy dużej sprzedaży. Jednak pod koniec roku zaobserwowaliśmy bardzo duże zainteresowanie zakupami jachtów – odnotowaliśmy wiele zapytań, przeprowadziliśmy wiele rozmów i nawet zaliczyliśmy sprzedaż trzech większych jednostek jachtowych. Budzi to wielką nadzieją na poprawę całej sytuacji sprzedażowej w następnym roku. Dlatego też myślimy bardzo pozytywnie i szykujemy się na największe targi jachtowe w Düsseldorfie. Jesteśmy przekonani, że następny rok okaże się powrotem do normalnej sytuacji sprzedażowej, co pozwoli na stabilne funkcjonowanie wielu przedsiębiorstw zwłaszcza z branży jachtowej.

W październiku uruchomiliśmy rezerwację podróży kolejowych na naszej platformie we współpracy z Rail Europe

 Bartłomiej Pióro, country manager Poland RateHawk

Tego lata Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) poinformował, że w Polsce odnotowano rekordową liczbę lotów komercyjnych, co stanowiło najwyższą liczbę lotów w miesiącu od początku 2019 r. Polski sektor lotnictwa komercyjnego nie tylko odbudował się po pandemii COVID-19, ale także przekroczył poziomy sprzed koronawirusa. W RateHawk zaobserwowaliśmy również rosnący popyt zarówno na podróże krajowe, jak i zagraniczne, z 25-procentowym wzrostem rezerwacji noclegów rok do roku. Polska pozostaje najczęściej rezerwowanym kierunkiem dla naszych lokalnych partnerów, a najważniejsze kierunki wyjazdowe to Niemcy, Włochy, USA, Hiszpania, Francja, Wielka Brytania, Belgia, Grecja, Norwegia i Czechy . Kluczowym czynnikiem zwiększającym zarówno liczbę wyjazdów, jak i przyjazdów jest stale rozszerzająca się oferta lotów. Przykładowo w RateHawk obserwujemy znaczny wzrost popytu na kierunki azjatyckie: rezerwacje w Tajlandii wzrosły o 80 proc. r/r, w Chinach o 62 proc., a w Japonii o 57 proc. Ten rosnący popyt idzie w parze ze zwiększoną częstotliwością połączeń i nowymi trasami, wśród których można wymienić częstsze loty linii LOT do Tokio i wznowienie lotów na lotnisko Daxing w Pekinie, które zostały zawieszone po wybuchu pandemii COVID-19. Podobny trend widoczny jest w Europie.

Po wznowieniu przez LOT rejsów do Aten w kwietniu odnotowaliśmy 45-procentowy wzrost rezerwacji noclegów w Grecji. Ponadto LOT ogłosił uruchomienie nowego połączenia z Warszawy do Salonik, co prawdopodobnie zwiększy popyt na greckie kierunki w przyszłym roku. Rok 2024 był dla RateHawk szczególnie ważny, ponieważ wprowadziliśmy ważną aktualizację produktu. W październiku uruchomiliśmy rezerwację podróży kolejowych na naszej platformie we współpracy z Rail Europe, uzupełniając tym samym dotychczasowe usługi turystyczne: noclegi, loty i transfery. Wielu naszych polskich partnerów prosiło o tę funkcjonalność, a jej uruchomienie spotkało się z ciepłym przyjęciem. Otrzymaliśmy szczególnie pozytywny odzew od naszych partnerów z branży TMC, którzy specjalizują się w rezerwacji podróży służbowych dla swoich klientów. Ponieważ transport kolejowy jest powszechnie uznawany za najbardziej przyjazną dla środowiska formę podróżowania, ta nowa funkcja umożliwia biurom typu TMC dostarczanie lepszych ofert klientom priorytetowo traktującym redukcję śladu węglowego i włączanie inicjatyw w zakresie ESG (środowiska, społecznej odpowiedzialności i ładu korporacyjnego) do swoich programów podróży służbowych.

Bilety kolejowe obejmują teraz podróże na terenie 13 krajów europejskich, w tym Polski, Czech, Niemiec, Węgier, Francji, Holandii, Belgii, Luksemburga, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch, Szwajcarii i Austrii. Wiele z tych kierunków jest niezwykle popularnych wśród naszych polskich partnerów. W segmencie dostaw zakwaterowania kontynuowaliśmy rozszerzanie naszej oferty, łącząc 70 nowych dostawców i dodając 25 tys. bezpośrednio zakontraktowanych miejsc noclegowych. Zaowocowało to 20-procentowym wzrostem, co pozwoliło nam zapewnić naszym partnerom dostęp do ponad 2,6 mln opcji zakwaterowania. Jeśli chodzi o rozwiązania płatnicze, zdajemy sobie sprawę, jak ważna dla biur podróży jest elastyczność i szeroki zakres opcji płatności. Aby zwiększyć komfort dokonywania rezerwacji i płatności, serwis RateHawk wprowadził nową metodę płatności.

Polska utrzymała swoje miejsce w ścisłej czołówce rynków zagranicznych

Małgorzata Kowalska, dyrektor Przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce

Rok 2024 był dla chorwackiej turystyki pozytywny, zwłaszcza w kontekście rosnącego zainteresowania polskich turystów. Już prawie dwa tygodnie wcześniej niż w 2023 r. liczba Polaków odwiedzających Chorwację przekroczyła milion. Polska utrzymała swoje miejsce w ścisłej czołówce rynków zagranicznych, plasując się na czwartej pozycji, zaraz za Niemcami, Słoweńcami i Austriakami. Według danych z systemu eVisitor za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 listopada 2024 r. liczba przyjazdów gości z Polski wzrosła o 7,48 proc., a zrealizowanych noclegów o 6,24 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Chorwacja coraz skuteczniej przyciąga gości poza głównym sezonem, co potwierdza zainteresowanie naszymi atrakcjami o każdej porze roku. Doskonale wpisuje się to w założenia zrównoważonego rozwoju turystyki, pozwalając na bardziej harmonijne wykorzystanie zasobów, a jednocześnie dając gościom większą dostępność popularnych atrakcji.

Odnotowujemy wzrost zainteresowania gości z Polski ofertą naszych kempingów i hoteli. Polscy turyści cenią sobie bogactwo przyrody i kultury Chorwacji, doskonałą kuchnię oraz szerokie możliwości aktywnego wypoczynku. Dzięki coraz większej dostępności bezpośrednich połączeń lotniczych z Polski do Chorwacji jest to również idealny kierunek na city break. Według liczby zrealizowanych noclegów największą popularnością wśród Polaków cieszyły się miejscowości Omiš, Makarska, Zadar, Baška Voda czy Orebić. Ale warto również wspomnieć, że widzimy wzrost zainteresowania regionami kontynentalnymi. W województwie krapińsko-zagorskim wzrost przyjazdów wynosił około 13 proc., a zrealizowanych noclegów około 8 proc., w woj. zagrzebskim przyjazdów było około 8 proc. więcej, a zrealizowanych noclegów około 18 proc. W samym Zagrzebiu wzrost przyjazdów to około 4 proc., a zrealizowanych noclegów około 5 proc. Rok...



OPR. ZBIGNIEW ADAMÓW-BIELKOWICZ

Wydanie: 12/2024, ŚWIAT BRANŻY
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail