Ministerstwo Turystyki i Ochrony Konsumentów wraz z VisitMalta zaprezentowało innowacyjną koncepcję – pierwszego w historii robota, wykorzystującego przy promocji Wysp Maltańskich nieskończone możliwości sztucznej inteligencji.
Marija to interaktywny wirtualny robot obdarzony sztuczną inteligencją, służący pomocą wszystkim turystom, którzy chcą poznać bogatą historię Malty i jej dziedzictwo. Robot ma dopiero miesiąc, a już szybko powiększa swoją bazę wiedzy o nowe atrakcje turystyczne. Korzystanie z robota będzie także możliwe przez aplikację mobilną, dostępną w kilku językach. Dzięki wykorzystaniu najnowszej technologii Marija będzie wchodziła w interakcje w czasie rzeczywistym i odpowiadała na wszystkie pojawiające się pytania; uczy się także poczucia humoru.
Wirtualna istota powstała jako połączenie sztuki i nauki, w wyniku skrupulatnego procesu twórczego. VisitMalta, we współpracy z kanadyjską firmą Reimagine AI, stworzyła setki modeli 2D wygenerowanych przez sztuczną inteligencję, nakładając je na siebie, aby powstał jeden ożywiony model 3D, wyglądający jak maltańska kobieta z cechami charakterystycznymi dla regionu śródziemnomorskiego. W procesie tworzenia kluczową rolę odegrał również język. Stworzono specjalny system leksykonów, uwzględniający wymowę maltańskich słów i specyfikę słownictwa, jak najlepiej odzwierciedlających przeciętną maltańską rozmowę.
Do stworzenia neuronowego modelu głosu Mariji, mówiącej po angielsku z maltańskim akcentem, wykorzystano głos maltańskiej lektorki Dory Falzon. Falzon nagrała wiele godzin dialogów, na podstawie których stworzono duplikat głosu, którym posługuje się Marija. Głos robota może teraz ewoluować niezależnie od oryginalnych nagrań, dodając do słownika Mariji wszelkie nowe informacje niezbędne w procesie uczenia się.