Tylko 28% z nich liczy na wzrost ilości gości i zamówień. Wartość głównego indeksu Barometru EFL na III kwartał 2022 roku wyniosła 47,6 pkt. Osiągnięty poziom jest o 1,1 pkt. niższy niż w II kwartale 2022 roku.
Subindeks Barometru EFL dla sektora HoReCa na III kwartał br. wyniósł 50,2 pkt. i był o 3,2 pkt. wyższy w porównaniu do poprzedniego kwartału. Eksperci EFL zwracają uwagę, że choć to najwyższy wynik wśród sześciu badanych branż uwarunkowany trwającym okresem wakacyjnym, to jego wartość w porównaniu do odczytów z analogicznych okresów ubiegłych lat jest dużo niższa. Rok temu wyniosła prawie 60 pkt. W tym roku tylko co czwarty hotelarz lub restaurator liczy na więcej gości i zamówień. W ubiegłoroczne wakacje ten wskaźnik wyniósł aż 78%. Ponadto, przedstawiciele HoReCa coraz mniej obawiają się kolejnych fal pandemii COVID-19, a bardziej wojny w Ukrainie.
Barometr EFL dla HoReCa na III kwartał 2022:
- Okres wakacyjny to dla HoReCa czas żniw. I właśnie w trzecim pomiarze rocznym, który przypada na przełom czerwca i lipca, czyli środek sezonu, odczyty dla tej branży zawsze są najwyższe w ciągu roku. Tak jest i tym razem, jednak wartość subindeksu daleko odbiega od tej, z jaką mieliśmy do czynienia rok czy dwa lata temu. Z pewnością jest to związane z trudną sytuacją społeczno-polityczno-gospodarczą, jaką mamy od kilku miesięcy. Inflacja cały czas rośnie, stopy procentowe także, do tego wojna i widmo kolejnych fal pandemii COVID-19. Nie widać zbyt wielu jaskółek, które mogłyby przynieść lepsze jutro. Od sierpnia Polacy licznie ruszyli na „wakacje kredytowe” i z pewnością część uwolnionych funduszy przeznaczą na wyjazdy wakacyjne. A to będzie pewien impuls dla HoReCa. Ale efekt będziekrótkoterminowy – mówi Radosław Woźniak, prezes EFL.
Wakacje już nie takie gorące jak rok temu
Na delikatnie wyższą w porównaniu do poprzedniego pomiaru wartość subindeksu Barometru EFL dla HoReCa na III kwartał br. (50,2 pkt., +3,2 pkt. kwartał do kwartału) największy wpływ miały prognozy w obszarze sprzedaży. 27,5% hoteli, restauracji i firm cateringowych prognozuje wzrost zamówień w swoich lokalach w najbliższych miesiącach tego roku. Kwartał wcześniej tylko 10% przedsiębiorców z optymizmem spoglądało w przyszłość. Jednak, w związku z trwającym sezonem wakacyjnym, kiedy nastroje w HoReCa są co roku zdecydowanie lepsze niż w pozostałych miesiącach, taki wynik nie napawa optymizmem. Dla porównania, w III kwartale 2021 roku niemal 8 na 10 przedstawicieli HoReCa spodziewało się większych zamówień.
Co więcej, podobny odsetek co optymistów jest w przypadku pesymistów – 22,5% hotelarzy i restauratorów obawia się mniejszych zamówień w porównaniu do poprzednich miesięcy. 49% nie spodziewa się większych zmian w porównaniu do ostatnich miesięcy ubiegłego roku.
Prognozy sprzedażowe nie pozostają bez wpływu na płynność finansową. Jej poprawy spodziewa się 19% przedsiębiorców, podczas gdy w II kwartale br. tylko 9%. Należy także zwrócić uwagę na nieco niższy odsetek przedsiębiorców prognozujących większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne. 21% potrzebuje dodatkowego wsparcia finansowego, a kwartał wcześniej – 35%. Te z pewnością będzie nadal potrzebne na dokapitalizowanie bieżącej działalności, a nie (jak to bywało najczęściej przed pandemią) na planowane inwestycje i rozwój przedsiębiorstwa.
Wojna powoli daje się odczuć
W pomiarze na III kwartał br. przedstawicielom HoReCa zadano pytanie o wpływ sytuacji społeczno-polityczno-gospodarczej na kondycję ich branży w perspektywie 6 miesięcy. Po raz drugi nastąpiło poszerzenie kontekstu pytania, które w poprzednich pomiarach dotyczyło jedynie kolejnych fal pandemii. Podobnie jak w II kwartale br. najwięcej optymistów wśród 6 badanych branż jest wśród hotelarzy i restauratorów. 15% z nich odpowiedziało, że sytuacja poprawi się. Jednak z drugiej strony, zdecydowanie wzrósł odsetek pesymistów. Aż 46% przedstawicieli HoReCa uważa, że sytuacja w branży w najbliższych miesiącach pogorszy się (w II kwartale było to 32,5%). To drugi, obok handlu, najwyższy wynik.
W porównaniu do poprzedniego pomiaru, znacząco zmieniły się odczucia wobec koronawirusa i wojny toczącej się na terenie Ukrainy. W marcu to pandemia była zdecydowanie bardziej odczuwana negatywnie niż wojna. Teraz jest zupełnie odwrotnie. 32,5% przedstawicieli HoReCa mówi o niekorzystnym lub zdecydowanie niekorzystnym wpływie koronawirusa na branżę. W przypadku wojny – na jej negatywny wpływ wskazuje 65% zapytanych (z czego 31% - zdecydowanie niekorzystny, a 34% - raczej niekorzystny).