Nieco ponad połowa Polaków planowała w tym roku wyjazd wakacyjny, wynika z badania zrealizowanego na zlecenie OLX. Młodsi marzyli o morzu, a starsi o górach. Co wyszło z tych planów? Czy miejsca, gdzie zwierzęta są mile widziane, są bardziej popularne od tych przyjaznych dzieciom? Podsumowujemy tegoroczne wakacje, sprawdzamy, jakich noclegów szukali Polacy najchętniej i przekazujemy wskazówki jak przygotować ofertę na następny sezon.
Przeszło dwa miliony użytkowników w szczycie letniego sezonu szukało urlopowego noclegu na OLX. Gdzie najchętniej wypoczywali Polacy? W tegorocznych wyszukiwanych na OLX lokalizacjach królowały województwa nadmorskie (łącznie 43 proc.), a te położone w górach zajęły drugie miejsce (23 proc.). Porównując to z deklaracjami przedwakacyjnymi (morze: 32 proc., góry 25 proc.) widzimy, że rekordowo ciepłe lato przyciągnęło nad morze urlopowiczów, którzy planowali wybrać się do dużego miasta, nad rzekę/jezioro lub na wieś. Pokazują to też najczęściej wyszukiwane miasta tego sezonu: Gdańsk, Zakopane, Kołobrzeg i Władysławowo. Dom nad morzem to dodatkowo najczęściej wpisywana fraza – pojawiła się prawie 140 tys. razy.
Domki nad morzem i nie tylko
Wynajem domku lub domu to najpopularniejszy rodzaj poszukiwanego miejsca noclegowego. Respondenci – zrealizowanego na zlecenie OLX, badania Plany wakacyjne Polaków* właśnie tę formę noclegu wskazywali najczęściej (18 proc.). Pokrywa się to z wynikami wyszukiwania na platformie OLX – domki nad morzem, jeziorem, w górach i nie tylko, wyszukiwano ponad pół miliona razy. Chcąc się wyróżnić, warto rozważyć wprowadzenie do oferty jacuzzi (10 tys. wyszukiwań), basenu (6 tys. wyszukiwań) lub ulokowanie domku na drzewie (2 tys. wyszukiwań).
Zarówno w wakacyjnych deklaracjach respondentów, jak i w poszukiwaniach użytkowników OLX dużą popularnością cieszyła się agroturystyka. Ten rodzaj noclegu wskazało jako preferowany 17 proc. respondentów, a wyszukano go ponad 100 tys. razy.
Nocleg z parkingiem, wyżywieniem czy pupilem?
Wśród dodatkowych udogodnień użytkownicy OLX najczęściej wybierali noclegi, w których mile widziane są zwierzęta – parametr ten wybrano przeszło 43 tys. razy. Niemal tyle samo użytkowników (41 tys.) poszukiwało miejsca z parkingiem. Trzecie miejsce pośród najpopularniejszych udogodnień zajęła gwarancja infrastruktury przyjaznej dzieciom (prawie 24 tys.). Wyżywienie znalazło się poza podium z prawie 17 tys. wyszukiwań. Płatności kartą wybrało 5 tys. użytkowników, a udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością zaznaczono 1,3 tys. razy.
Wyniki wyszukiwań pokazują, jak zmieniają się nasze nawyki wakacyjne. Polacy coraz chętniej chcą podróżować ze swoimi zwierzętami, zamiast zostawiać je w domu. Goszczenie zwierząt staje się ważnym czynnikiem uatrakcyjniającym ofertę. Podobnie w kwestii parkingu – od lat Polacy najchętniej na wakacje podróżują samochodem i możliwość zaparkowania blisko miejsca noclegowego jest kluczowym udogodnieniem.
Jak Polska długa i szeroka
Szukający idealnego miejsca na wakacje znajdowali je na OLX w setkach miast, miejscowości i regionów. Od Jastrzębiej Góry na północy po najbardziej wysuniętą miejscowość na południu kraju – Wołosate. Jak łatwo uatrakcyjnić swoją ofertę i wyróżnić noclegi w domku, agroturystyce, apartamencie czy kempingu? Kluczowy jest tytuł ogłoszenia. Powinien być konkretny i krótki, ale jednocześnie przedstawiający najważniejsze cechy oferty. Równie istotne są zdjęcia. Ważne, aby zachęcały do skorzystania z oferty, były dobrze doświetlone i wyraźne. Pozwoli to potencjalnym klientom wyobrazić sobie, jak dobrze spędzą w tym miejscu czas. Noclegi oferowane w sezonie letnim najlepiej zaprezentować w wakacyjnej aurze, te zimowe będą atrakcyjniej wyglądać w towarzystwie śniegu. Istotny jest też opis, który daje możliwość dostosowania oferty do klienta i przedstawienia najważniejszych zalet noclegu wraz z jego okolicą. Dobrze jest precyzyjnie określić lokalizację, dodatkowe udogodnienia, cenę i formę kontaktu. Pamiętając o tych czynnikach łatwiej stworzyć idealną ofertę i sprostać oczekiwaniom urlopowiczów w nadchodzących sezonach.
*Badanie zrealizowane na zlecenie OLX metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1050 Polek i Polaków w kwietniu i maju 2022 roku.