Optymistyczna ocena koniunktury - Bilans 2022: urlopowicze, głównie europejscy, znowu obierają kurs na Niemcy - W 2023 utrzymuje się duże zainteresowanie Niemcami.
Fot. Francesco Carovillano/DZT
Niemiecka turystyka przyjazdowa utrwala swoją silną pozycję wśród konkurencji po zniesieniu większości pandemicznych ograniczeń w podróżowaniu. Segmenty rynkowe i kraje źródłowe, w których Niemcy już osiągnęły czołowe pozycje, odnotowują dynamiczny wzrost popytu. Ostatnie badania zlecone przez Niemiecką Centralę Turystyki (DZT) potwierdzają trafność obranej strategii.
- W pierwszych dwóch latach trwania pandemii wielu podróżnych na całym świecie wolało poruszać się w granicach własnego kraju. W 2022 obserwowaliśmy znaczne ożywienie w podróżach międzynarodowych z Europy i USA, na czym skorzystała również niemiecka turystyka przyjazdowa. Satysfakcjonuje rozwojowa sytuacja w obszarze podróży Europejczyków po świecie: w rankingu najpopularniejszych celów podróży w trudnym roku 2022 Niemcy ponownie zajmują drugie miejsce po Hiszpanii. W 2023 roku popyt ciągle rośnie we wszystkich regionach globu. Dzięki innowacjom cyfrowym i skoncentrowaniu na koncepcji turystyki zrównoważonej dalej umacniamy konkurencyjność Niemiec jako marki turystycznej w 2023 roku. Ta strategia jest pozytywnie postrzegana zarówno przez klientów jak i międzynarodową branżę turystyczną – skomentowała wyniki Petra Hedorfer, prezes zarządu DZT.
Międzynarodowa branża turystyczna optymistycznie ocenia perspektywy biznesowe dla turystyki przyjazdowej do Niemiec w pierwszym półroczu 2023 roku.
Zdaniem panelu ekspertów przemysłu turystycznego DZT w pierwszym kwartale 2023 roku wyraźnie poprawia się klimat koniunktury w sekcji turystyki przyjazdowej, od I kwartału 2022 roku z 10 do 46 punktów. Z około 250 szefów i kluczowych klientów przedsiębiorstw turystycznych z wielu krajów ankietowanych na potrzeby panelu 75 procent spodziewa się pozytywnego rozwoju swojej działalności gospodarczej prowadzonej na obszarze Niemiec w nadchodzących sześciu miesiącach.
Bilans 2022: turystyka przyjazdowa nadal w trendzie wzrostowym
Według Federalnego Urzędu Statystycznego liczba noclegów spędzonych przez gości z zagranicy w Niemczech w 2022 roku wzrosła o 120 procent w porównaniu do roku poprzedzającego z 31 do 68,1 mln. Tym samym liczba noclegów obcokrajowców osiągnęła 76 procent rekordowego poziomu z roku 2019.
Holandia prowadzi w rankingu europejskich rynków źródłowych z liczbą 10,3 mln noclegów, a Niemcy są po raz kolejny najpopularniejszym zagranicznym celem podróży dla Holendrów. Na drugim miejscu znajduje się Szwajcaria z liczbą 5,8 mln noclegów. Austria zajmuje trzecie miejsce z liczbą 3,6 mln noclegów. Na czwartym miejscu plasuje się Polska (3,6 miliona noclegów), która również jako pierwszy rynek źródłowy z krajów TOP 10 przekroczyła swój poziom sprzed kryzysu. „Mimo pierwszego kwartału, w którym wciąż trwały pandemiczne
ograniczenia w podróżowaniu, polski rynek osiągnął rekordowy wynik.
Nigdy jeszcze tak wielu gości z Polski nie gościło w Niemczech jak w roku 2022.
Bliskość geograficzna, zróżnicowana oferta produktowa i dobry stosunek jakości do ceny przyciąga do Niemiec coraz więcej Polaków. Nasza strategia marketingowa i nieustanna kontynuacja działań promocyjnych także w trudnych dla turystyki latach 2020 i 2021 przynosi efekty” – komentuje Tomasz Pędzik, dyrektor biura Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT) w Polsce.
Stany Zjednoczone, najważniejszy rynek zamorski, wygenerowały 5,4 mln noclegów.
Więcej w najbliższym numerze Rynku Turystycznego.